iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
De 83-jarige Yvon Chouinard, oprichter van het kledingmerk Patagonia, had zijn bedrijf voor miljarden dollars kunnen verkopen of naar de beurs kunnen brengen. Hij koos ervoor om het aan milieu-NGO's te schenken.
"Als ons doel een planeet is waar leven gedijt - en niet het runnen van een bedrijf - zal ieder van ons zijn verantwoordelijkheid moeten nemen. Wij hebben de onze genomen," schrijft Yvon Chouinard op de website van Patagonia, het outdoorkledingmerk dat hij in 1972 oprichtte, met respect voor het milieu als leidmotief. De Amerikaanse ondernemer heeft besloten 100% van de aandelen met stemrecht van zijn bedrijf over te dragen aan een special purpose trust om de waarden van het bedrijf te beschermen en 100% van de aandelen zonder stemrecht over te dragen aan niet-gouvernementele organisaties die de natuur beschermen en de milieucrisis bestrijden. "De middelen zullen door Patagonia worden overgemaakt: elk jaar zal het bedrag dat overblijft na de nodige investeringen om ons bedrijf in stand te houden, als dividend worden uitgekeerd en de strijd tegen de milieucrisis financieren. "De aarde is onze enige aandeelhouder", aldus de oprichter. De familie Chouinard zal toezicht blijven houden op het werk van de trust en de vereniging.
Deze "op maat gemaakte" oplossing kreeg de voorkeur boven een volledige verkoop van het op ongeveer drie miljard dollar geschatte bedrijf en het rechtstreeks schenken van het geld aan milieuvriendelijke NGO's. "Dit bood geen garantie dat onze waarden gehandhaafd zouden blijven of dat onze teams overal ter wereld zouden blijven," legt Yvon Chouinard uit. Een andere optie zou zijn om naar de beurs te gaan, maar... "Dat zou echt een ramp zijn geweest," zegt de 83-jarige ondernemer. "Eenmaal op de beurs verkiezen zelfs bedrijven met de beste bedoelingen ter wereld winst op korte termijn boven verantwoordelijkheid en groei op lange termijn.
In zijn open brief herinnert Yvon Chouinard zich dat hij nooit zakenman wilde worden. "Ik ben begonnen als ambachtsman met het maken van klimmateriaal voor mijn vrienden en mezelf voordat ik me met textiel ging bezighouden. Toen we ons de impact van de opwarming van de aarde, de ecologische vernietiging en onze bijdrage daaraan realiseerden, besloten we ons bedrijf, Patagonia, te gebruiken om de zakenwereld te veranderen." Daarom heeft het bedrijf zich in de loop der jaren steeds meer ingezet voor de bescherming van de natuur: door te kiezen voor grondstoffen met een lage ecologische voetafdruk, door 1% van zijn omzet te doneren of door het B Corp-certificaat te behalen. "We experimenteren al bijna 50 jaar met dit idee van verantwoord ondernemen, en we zijn nog lang niet klaar", besluit Yvon Chouinard.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?