- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Nederlandse online supermarkt PicNic maakt haar debuut in Frankrijk. Opvallend is dat het bedrijf onder de naam TocToc opereert. De testfase van de websupermarkt vindt plaats in de Franse stad Valenciennes, vlakbij de grens met België.
PicNic is al enkele jaren actief in Nederland en bezorgt boodschappen aan huis. “Mensen vinden het mooi”, vermeldt Michiel Muller, medeoprichter van PicNic, aan het Nederlandse Distrifood. “Boodschappen thuisbezorgen bestaat nog niet in Frankrijk. Er wordt daar alleen nog gewerkt met pick-up-points.” Eerder testte de online supermarkt de groeimogelijkheden in Duitsland onder de naam Sprinter Supermarkt. Nu runt het bedrijf ook een testfase in Frankrijk, vlakbij de Belgische grens. “Net als in Nederland en in Duitsland moet je eerst de supply chain testen”, legt Muller uit. Onder meer het assortiment, de prijzen en de foto’s verschillen van land tot land. Al deze elementen moeten specifiek voor Frankrijk worden aangemaakt. “Hier is natuurlijk een Franse consument, een Frans assortiment, Franse postcodegebieden. Dat is net weer even anders, dus moet je testen.”
Een aantal weken geleden is de test van start gegaan met een zestal wagens om de boodschappen rond te brengen. Voorlopig gebeurt de test onder de naam TocToc. “TocToc staat voor klopklop, we komen eraan”, vertelt Muller. Maar vermoedelijk is TocToc niet de definitieve naam. Via een online bestelformulier kunnen klanten boodschappen doen. Vanaf 35 euro is de levering gratis en alle boodschappen worden geleverd in recycleerbare zakken. De klant betaalt 35 cent per zak, maar de zakken kunnen allemaal worden geretourneerd. Bij een volgende bestelling wordt de klant terugbetaald. Boodschappen die voor 22.00 uur besteld zijn, worden de volgende dag geleverd binnen een zelfgekozen tijdsslot.
In Nederland blijft PicNic ondertussen groeien. Uit cijfers van GfK blijkt dat de omzet van PicNic in een jaar tijd met 95% steeg. Daarmee stond het bedrijf in 2020 op de tweede plaats binnen online supermarkten als gekeken wordt naar de huishoudelijke uitgaven. Of na Frankrijk ook België aan de beurt is, laat Muller in het midden. “Wie weet, er zijn 52 landen in Europa…” In België bestaat er al een gelijkaardige online supermarkt onder de naam Hopr.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?