Retail Media Pierre Jacquemin (Unlimitail): "Je moet je bewust zijn van de enorme kansen die retailmedia bieden"
Pierre Jacquemin
Pierre Jacquemin
‘Disrupt or be disrupted’. Met het Retail Media Event 2024 van Gondola Academy voor de deur legt Pierre Jacquemin (Unlimitail België) uit waarom dit evenement, waar hij als expert zal spreken, een must is voor professionals uit de sector.
Inspirerende sprekers, verrijkende ontmoetingen, lekker eten en natuurlijk een publiek vol marketeers die willen leren en verbeteren - dat is de cocktail die Gondola Academy serveert op het Retail Media Event 2024: Disrupt or be disrupted, op 10 oktober. In de aanloop naar dit belangrijke evenement stelden we een paar vragen aan Pierre Jacquemin, sales director bij Unlimitail België en gastspreker.
Retailmedia kunnen worden gedefinieerd als alle reclameaanbiedingen van retailers tijdens het kooptraject van de klant, zowel online als in de winkel. Het is gebaseerd op het gebruik van aankoopgegevens en surfgedrag van consumenten om zeer gerichte, zeer relevante reclame aan te bieden. Er zijn vier hoofdcategorieën: offsite advertising, bijvoorbeeld op sociale netwerken; onsite advertising, geïntegreerd in het e-commerce-traject van de klant; instore advertising, zo dicht mogelijk bij de aankoop in de winkel; en tot slot CRM, waarbij coupons of e-mails naar consumenten worden gestuurd.
Retailmedia is veel meer dan een simpele trend. Retailers bevinden zich in een unieke positie: ze beschikken over kostbare gegevens over het werkelijke koopgedrag van de klant. Met de geleidelijke verdwijning van third-party cookies en het groeiende belang van first-party gegevens, worden retailmedia een belangrijk onderdeel van de digitale reclamestrategie. Wat de plaats van retailmedia in het bedrijf betreft, is het de bedoeling dat het een belangrijke bron van inkomsten wordt voor retailers, waardoor ze hun inkomsten kunnen diversifiëren door hun publiek te gelde te maken en tegelijkertijd de klantervaring te verbeteren door middel van relevantere reclame.
Voor retailers zijn de voordelen duidelijk: het is een kans om gegevens en ruimte te gelde te maken met een hogere marge en om de klantervaring te verbeteren. Voor merken is het een unieke kans om in te spelen op een essentiële behoefte: het bereiken van de meest interessante consumenten op het meest beslissende moment, met een unieke targetingmogelijkheid tijdens het kooptraject die kan worden aangepast aan elke doelstelling. Voor consumenten ten slotte is het een kans om hun reclame beter af te stemmen op hun interesses en koopgewoonten.
Bij mijn weten is een retail media event van deze omvang een primeur in België. Dus of je nu adverteerder bent of agent, betrokken bij FMCG of andere consumentensectoren zoals energie, auto's, verzekeringen, toerisme, enzovoort, het is essentieel om volledig op de hoogte te zijn van de enorme targetingmogelijkheden die retailmedia bieden door het gebruik van first-party data in het algemeen en transactionele data in het bijzonder.
Aan de hand van een zeer recente use case willen we de deelnemers beter laten begrijpen hoe, waarom en met welke resultaten het gebruik van offsite is gekozen als voorkeurscommunicatiekanaal. Het zal ook helpen om de mysterie rond dit enorme gebied van retailmedia, dat nog grotendeels onbekend is in België, te ontrafelen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?