Parkings en platte daken van grote supermarkten ombouwen tot woonzones. Dat is hoe projectontwikkelaars in ons land de nood naar nieuwe woonruimtes willen invullen. In Vlaanderen alleen al komen meer dan driehonderd sites in aanmerking voor “supermarktwonen”.
De nood aan nieuwe woonruimte in België is hoog. Dat zegt ook UPSI-BVS, de sectororganisatie van projectontwikkelaars die een innovatief idee rond ‘supermarktwonen’ lanceert. Concreet stelt UPSI-BVS voor om de parkings en platte daken van grote, stedelijke supermarktsites om te bouwen tot woonzones en publieke ruimten. Zo zouden er voor een groot stuk woningen en appartementen op gebouwd kunnen worden, maar de beschikbare parkeerruimtes zouden ook omgebouwd kunnen worden tot parken of sportvelden.
336 sites in Vlaanderen
De KU Leuven en de UGent onderzochten 1.461 supermarkten in Vlaanderen. 336 daarvan komen in aanmerking voor supermarktwonen. In totaal zou zo 200 tot 250 hectare in aanmerking kunnen komen voor bebouwing, een equivalent van zo’n 500 voetbalvelden. Voor de sites in Wallonië en Brussel kan de sector niet zo’n gedetailleerde cijfers voorleggen. Maar ook in deze gewesten wordt gerekend op enkele honderden sites.
“Dit kan de woonnood in ons land voor de komende tien jaar oplossen. Dat is niet onbelangrijk als je weet dat er in ons land naar schatting zo’n 780.000 mensen bijkomen tegen 2030. Dat zijn 475.000 gezinnen waar minstens enkele duizenden hectare woonruimte voor gevonden moet worden,” zegt Olivier Carrette, afgevaardigd bestuurder UPSI-BVS. “Supermarktwonen is een goed voorbeeld van een efficiënte benutting van de beschikbare percelen.”
Naar Nederlands model
De idee van supermarktwonen is eigenlijk niet nieuw. Onder meer in Nederland worden al langer bestaande supermarkten met succes omgevormd tot groene woonzones. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om in Utrecht te sporten op voetbalvelden boven de parkeergarages van de Ikea. En veel verder van huis, in China, staan er huizen op de daken van verschillende grote winkelcentra.
Vereist
Dichter bij huis combineert Colruyt zijn winkel in Wemmel al met een ondergrondse parking en appartementen. Ook Delhaize combineert in Westerlo een supermarkt met appartementen.
Bij het neerpoten van nieuwe winkels maakt de retailactiviteit steeds meer deel uit van een gecombineerd bouwproject, omdat de overheid dat vaker oplegt. Dat vertelden verschillende retailers ons eerder dit jaar op vastgoedbeurs Realty. “Vroeger was dat niet aan de orde, maar vandaag moet je stedenbouwkundig veel meer winkels integreren in een groter geheel”, zei Thierry Vermeire, Vice President Business Development & Real Estate van Delhaize toen.
Het voorstel van UPSI-BVS heeft dan ook vooral betrekking op bestaande retailsites. Naast de supermarktsites zouden trouwens ook scholen en kantoorgebouwen in aanmerking kunnen komen, concludeert de sector.