iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Takeaway.com heeft de voedseltrends en -gewoonten van het afgelopen jaar geanalyseerd en de resultaten zijn als volgt: de prijs is de belangrijkste factor bij het maken van voedselkeuzes in België, 8 op de 10 Belgen gelooft dat voedsel essentieel is voor het mentale welzijn en 3 op de 10 doet zijn boodschappen online.
Volgens Takeaway zijn de belangrijkste factoren die de voedselkeuze in supermarkten beïnvloeden de prijs (74%), gevolgd door versheid (65%) en promoties/kortingen (57%). Qua bevolking hechten Nederlandstaligen (77%) meer belang aan deze aspecten dan Franstaligen (71%). Oudere generaties geven de voorkeur aan versheid en promoties, terwijl jongeren meer belang hechten aan voedingswaarde (30%), allergieën/intoleranties (10%) en speciale diëten (8%). Takeaway.com onthult ook welke eettrends we kunnen verwachten in 2025. Op basis van de eetgewoonten in 2024 zegt het bedrijf dat deze 3 trends in de toekomst de manier waarop we eten zullen bepalen: welzijn, planten en e-commerce.
In 2025 zullen Belgen nog beter willen begrijpen waar hun voedsel vandaan komt, zodat ze precies weten wat ze eten. Lokaal voedsel en traceerbare ingrediënten zullen de voorkeur krijgen. “80% van de Belgische consumenten vindt transparantie over de herkomst van hun voedsel essentieel bij het maken van een voedselkeuze”, schrijft Takeaway.com. Deze trend wordt gedreven door de wens om beter te eten: 6 van de 10 Belgen zeggen dat ze evenwichtiger willen eten, maar ze worden geconfronteerd met één obstakel: de prijs van groenten, fruit en biologische producten. “Lagere prijzen voor deze drie categorieën zouden meer Belgen motiveren om beter te eten. Bovendien zullen volgens Takeaway.com groenten een grotere rol spelen in het leven van de Belgen. Vandaag is 39% van de bestellingen vegetarisch, terwijl 16% veganistisch is. In de toekomst zal meer dan 50% van de Belgen vaker kiezen voor plantaardige alternatieven. Meer bepaald zal 30% meer vegetarische gerechten bereiden of bestellen, terwijl 20% meer veganistische gerechten zal bereiden of bestellen.
Met betrekking tot de evolutie van het verkoopmodel voor de detailhandel stelt Takeaway.com dat 3 op de 10 mensen bereid zijn om in het komende decennium hun boodschappen online te doen. Vandaag bestelt 1 op 4 Belgen elke maand een afhaalmaaltijd en 1 op 5 laat elke maand een maaltijd thuisbezorgen. Het onderzoek wijst erop dat gemak een van de belangrijkste criteria is bij het kiezen van boodschappen doen. “Online winkelen zit in de lift en 3 op de 10 Belgen (29,9%) zijn van plan om al hun boodschappen online te doen in het volgende decennium. Dit weerspiegelt een nieuwe verschuiving naar digitale platformen, gedreven door de jongere generaties. Het is vooral de jongere generatie tussen 18 en 34 jaar die haar supermarkt online wil bezoeken (40%). Geografisch gezien zijn de inwoners van Brussel (40%) hier ook enthousiaster over.
Een andere trend die Takeaway.com ten slotte heeft vastgesteld, is de belangstelling voor diëten die gericht zijn op welzijn. De Belgen zien hun voeding niet alleen als een functioneel element, maar ook als “een essentieel onderdeel om goed voor zichzelf te zorgen (80%) en zich mentaal goed te voelen (79%)”, aldus het persbericht van het bedrijf. De vraag naar gepersonaliseerde voeding en naar supplementen zoals collageen wordt steeds belangrijker. “De interesse in verrijkte voeding (41%) neemt toe, vooral onder jongere consumenten.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?