- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De prijzen in de supermarkt zijn nog steeds hoger dan voor de coronacrisis. Dat meldt Test-Aankoop op basis van eigen onderzoek. Merkproducten zijn zelfs tot 10% duurder.
Net op een moment waarop de koopkracht van veel consumenten naar beneden gegaan is, blijven de prijzen aan de kassa hoger dan voor de corona-crisis, zegt Test-Aankoop. Veel tarieven bij onder andere Colruyt, Delhaize, Carrefour, Albert Heijn en Aldi zijn volgens de consumentenorganisatie niet meer gedaald tot op het niveau van voor de pandemie.
In maart werden kortingen even verboden door de overheid, om hamsteren tegen te gaan. De plotse prijsstijging die dat met zich meebracht, laat zich nog altijd voelen. Bij Colruyt - nog steeds de goedkoopste - ligt de prijs van de 267 gecontroleerde producten gemiddeld 5% hoger dan voor de lockdown. Als je er enkel A-merken koopt, betaal je zelfs 10% meer. "Een vervelende evolutie op een moment dat de koopkracht van heel wat mensen is aangetast door corona", zegt Simon November van Test Aankoop.
Sinds de crisis zijn mensen minder bezig met promoties dan voorheen. Doordat winkels en horeca dicht bleven, verwennen ze zichzelf meer door A-merken in supermarkten te kopen. Op het globale gezinsbudget heeft dat op dit moment minder of geen impact. Naarmate de economische crisis zich zal laten voelen, zullen consumenten wel steeds meer laten leiden door het element prijs.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?