- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Primark wilt zijn 'Sustainable Cotton'-programma fors uitbreiden door voor het einde van 2023 125.000 extra boeren te trainen voor duurzamere teelttechnieken, om zo de beschikbaarheid van duurzaam katoen voor zijn producten drastisch te verhogen. Dat brengt het totaal aantal opgeleide boeren op 275.000.
Primark lanceerde in 2013 het eerste proefproject van zijn 'Sustainable Cotton'-programma, in samenwerking met de agronomische experts van CottonConnect, en de basisorganisatie Self-Employed Women’s Association. Het doel is om boeren te leren om minder chemische pesticiden, meststoffen en water te gebruiken en tegelijk inputkosten te verminderen en rendementen te verbeteren voor de boeren. Het programma werd later verruimd tot Pakistan en Bangladesh. “Intussen zijn al bijna 150.000 kleinschalige boeren opgeleid, van wie 80% vrouwen”, klinkt het bij Primark. Maar nu wil de kledingketen zijn programma verder uitbreiden door 125.000 kleine katoentelers extra te trainen, waardoor het totale aantal boeren in dit duurzaamheidsproject tegen eind 2023 met 80% toeneemt tot 275.000. Dit programma ondersteunt Primarks ambitie om al zijn katoen tegen 2027 te halen bij deelnemers aan het 'Sustainable Cotton'-programma, hetzij organisch hetzij gerecycleerd. Daarnaast moeten al zijn producten tegen 2030 afkomstig zijn van gerecycleerde vezels en duurzamer geproduceerde materialen. “Op dit ogenblik voldoet bijna 40% van Primarks kleding aan deze voorwaarden. Katoen is de meest gebruikelijke vezel in de kledinglijnen van Primark: meer dan de helft van Primarks kleding wordt voornamelijk op basis van katoen geproduceerd, en vandaag wordt al meer dan een kwart (27%) van de katoenen kledij gemaakt met katoen uit het 'Sustainable Cotton'-programma, naast 4% uit organisch katoen en 2% van gerecycleerd katoen”, klinkt het.
De mode-industrie, en met name de fast fashion sector, wordt regelmatig bekritiseerd om haar verwoestende invloed op het milieu, of het nu gaat om CO2-uitstoot, waterverbruik, gebruik van chemische stoffen, enzovoort. En dan hebben we het nog niet eens over de verspilling: elk jaar belanden miljoenen tonnen kleding op de stortplaats of in een verbrandingsoven. Geconfronteerd met de toenemende druk proberen steeds meer fabrikanten hun praktijken te veranderen. Te weinig, te traag, zeggen veel milieuactivisten die deze klimaatverbintenissen regelmatig bestempelen als "greenwashing".
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?