Sinds kort is Pringles aan een razendsnelle opmars begonnen. Het merk wist op enkele jaren tijd een voorkeurplaats te verwerven in de categorie van de impulsaankopen. Pringles maakt sinds 2012 deel uit van de groep Kellanova en heeft zichzelf sindsdien voortdurend vernieuwd om de consumenten in de rayon van de zoute snacks te verleiden. 

Het merk kent een exponentiële groei. Tussen 2021 en 2023 groeide Pringles met 41% in waarde in de ‘emerging channels’ in de Belux. De meeste Pringles-snacks voor België worden gemaakt in de Pringles-fabriek in Mechelen. “Die Belgische inbedding wordt bijzonder gewaardeerd door de consumenten, zeker in een tijd waarin duurzaamheid en lokale bevoorrading in feite belangrijker zijn dan ooit tevoren”, stelt general manager Luc Houben, die ons ook nog herinnert aan een recente innovatie van het team R&D & Engineering in de fabriek in Mechelen: “In 2023 lanceerde Pringles in België zijn nieuwe koker die voor 90% bestaat uit recycleerbaar papier.” Dat is het resultaat van een project van 100 miljoen euro, vertelt hij ons, wat meteen ook een wereldwijde primeur voor het merk is. “De nieuwe papieren kokers kunnen gewoon worden weggegooid, samen met al het ander papier dat bestemd is voor recyclage, want de stalen rand die op de oude kokers werd gebruikt, is vervangen door een rand van papier”, vervolgt hij. Het deksel is wel nog altijd van plastic en hoort achteraf thuis in de pmd-zak. “Die nieuwe papieren verpakking heeft intussen ook al haar intrede gedaan op de markt in Groot-Brittannië en Nederland, en zal binnenkort ook volgen in de rest van Europa”, deelt hij mee. 

Een van de elementen die deze evolutie mogelijk heeft gemaakt, was de invoering van een nieuw formaat in kleine kokers. Het merk stond lang bekend om zijn grote kokers van 165 g, maar Pringles heeft onlangs wat meer ruimte veroverd op de markt en een volledig nieuwe golf van consumenten aangetrokken. Volgens cijfers van Luc Houben hebben die kleine kokers van 40 g en 70 g tussen 2015 en 2023 een stijging van 626% in sell in gegenereerd. “Door die verschillende formaten kan Pringles alternatieve verkoopkanalen verkennen waarin er meer impulsaankopen gebeuren (niet-traditionele kanalen als tankstations, horecazaken, bioscopen, sportkantines, non-foodretailers, enzovoort).”

Bovendien zet Pringles ook in op meer smaken. Sinds 2017 heeft het merk al meer dan twintig smaken in limited edition uitgebracht, boven op het vaste aanbod dat bestaat uit de zes hoofdsmaken: Original, Paprika, Sour Cream & Onion, Hot & Spicy, BBQ en Cheese & Onion. “Vorig jaar lanceerde Pringles bijvoorbeeld een ‘Passport’-assortiment in limited edition om het voorjaar en de zomer van de consumenten op te peppen”, verduidelijkt Luc Houben. “Binnenkort kunnen de consumenten weer op reis met de smaken Griekse Tzatziki, Italiaanse Pizza en Spaanse Patatas Bravas.”

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de juni-juli editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine