Nadat ook Duitsland begin deze maand voor de Nutri-Score bijl ging, hebben discounters Lidl en Aldi besloten om het voedingslabel ook te introduceren voor hun huismerken. Maar helpt de Nutri-Score effectief om gezonder te leven? Gondola ging te raden bij diëtiste Lut Van Lierde.
Het is ondertussen meer dan anderhalf jaar geleden sinds de Nutri-Score zijn intrede deed op de Belgische markt. Daarvoor was ook al Frankrijk aan de beurt en sinds begin deze maand heeft ook Duitsland besloten om het voedingslabel te introduceren. Hoewel de eerste Franse onderzoeken ondertussen aantonen dat klanten effectief gezondere voeding kopen dankzij de vermelding van de Nutri-Score, blijven de meningen over de effectiviteit ervan verdeeld. Toch benadrukt diëtiste Lut Van Lierde dat de Nutri-Score wel degelijk zijn nut heeft, al is er volgens haar nog wel wat werk aan de winkel.
Ter verduidelijking, de Nutri-Score is een voedingslabel dat de nutritionele kwaliteit van producten vertaalt in een duidelijke en wetenschappelijk gevalideerde letter- en kleurencode. Op die manier willen producenten en retailers klanten helpen om gemakkelijker bewuste voedingskeuzes te maken. Concreet houdt het label rekening met de te bevorderen parameters (vezels, eiwitten, fruit, groenten en noten) en de te beperken parameters (kilocalorieën, verzadigde vetzuren, suikers en zout) om tot een algemene beoordeling van de voedingswaarde van een levensmiddel te komen. Of een product al dan niet gezond is wordt aangegeven door vijf kleuren (van donkergroen tot donkerrood) en 5 letters (A, B, C, D of E).
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?