DeDuCo
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
DeDuCo
Het proefproject waarbij robots ingezet worden bij een tiental zelfstandige Oost- en West-Vlaamse winkels van Delhaize wordt verlengd. DeDuCo, het bedrijf achter de robot, wil nu samen met de supermarkten nagaan hoe de robots omgaan met elektronische etiketten in de winkels.
In de supermarkten van AD Delhaize in Poperinge, Roeselare, Zwevegem, Waregem, Harelbeke, Deinze, Lede, Lochristi en Lievegem reed sinds januari Robbie rond, een robot die klanten en personeel begeleidt. Het ging om een proefproject van zes maanden dat verlengd wordt, zegt Christian Beele van het Kortrijkse softwarebedrijf DeDuCo, dat de robots maakt. “De test gaat verder tot vermoedelijk november, december. We willen nu nagaan hoe de robots interageren met electronic shelf labels (ESL) om zo klanten nog beter en gerichter te helpen. De meeste winkels werken vandaag met dat soort etiketten. Als klanten vandaag op zoek zijn naar chocolade met noten van een specifiek merk leidt Robbie hen naar de chocoladerayon. Door de robot te laten interageren met de ESL’s kunnen we de klant tot bij het product zelf brengen. We kunnen er zelfs voor zorgen dat het label van het product oplicht, zodat de klant ziet waar hij het kan vinden.”
Niet alle winkels gaan door met de test. Zo wordt de winkel in Harelbeke vervangen door één in Roeselare, zegt Beele. DeDuCo hoopt retailers te overtuigen van het nut van robots op de winkelvloer. Zeker in tijden van personeelschaarste kan het een aanvulling zijn op het werk dat het personeel doet, al is het afwachten in hoeverre winkeliers er open voor staan. Projecten met robots waren in het verleden in het buitenland geen onverdeeld succes. “We zijn nu aan het onderhandelen met fabrikanten van ESL’s om te zien hoe we de robots kunnen laten communiceren met de labels, zodat we klanten nog beter kunnen helpen. Ze kunnen ook helpen om stockvoorraden aan te vullen. Via communicatie met de elektronische labels kan ook dat efficiënter verlopen dan nu het geval is.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?