- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
La Vache qui rit, ’s werelds bekendste smeerkaas, krijgt een nieuw uiterlijk. De groene weiden achter de lachende rode koeienkop verdwijnen om plaats te maken voor een witte achtergrond.
In 2021 bestaat Bel, de producent van La Vache qui rit, honderd jaar: een geschikt moment om zijn bekendste merk op te frissen, vond het. Al 35 jaar is er niets veranderd aan de ronde doosjes met puntjes gesmolten kaas, die wereldwijd nog altijd aan populariteit winnen. Het groene landschap met de lachende koe op de voorgrond verdwijnt om plaats te maken voor een witte achtergrond, dat volgens het bedrijf een algemene associatie oproept met de wereld van de zuivel. Er blijven alleen nog enkele grassprietjes en een enkele margriet te zien.
La Vache qui rit is verkrijgbaar in 130 landen en is wereldmarktleider op het gebied van in porties verpakte producten. Bel doet ook goede zaken met Baby Bel, Apéricube (blokjes voor bij de borrel), Boursin (overgenomen van Unilever in 2007) en niet te vergeten Leerdammer, dat in 2002 werd ingelijfd en nu wereldmarktleider is in het plakkensegment. Het grote voordeel voor Bel, die zijn kaas overal in het land wilde verkopen, was dat smeerkaas buiten de koelkast houdbaar is. Vanaf 1929 exporteerde hij ook aan klanten in het Verenigd Koninkrijk. De houdbaarheid verklaart ook de huidige populariteit van La Vache qui rit in Afrika. Bel had ook een neus voor marketing. Zo was hij er vroeg bij in de reclamekaravaan van de Tour de France en sponsorde hij radioprogramma’s.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?