Het is eindelijk officieel: de Britse supermarktketens Sainsbury’s en Asda gaan fuseren. Dat maakte Sainsbury's vandaag bekend. Samen worden ze de grootste supermarkt van Groot-Brittannië.
Na eerdere geruchten, wordt het nieuws nu officieel bevestigd: Sainsbury's en Asda - de Britse tak van Walmart - gaan fuseren. "De retailsector ondergaat snelle en belangrijke veranderingen doordat het koopgedrag van de consument blijft veranderen. Dit leidde tot een verhoogde concurrentie tussen de supermarkten, aangezien klanten steeds op zoek zijn naar meer keuze, gemak en waarde. Door de fusie van Sainsbury's en Asda zal er een competitiever en duurzamer bedrijf ontstaan dat beter zal kunnen investeren in prijs, kwaliteit, aanbod en technologie zodat klanten op een flexibere manier kunnen shoppen", reageert Sainsbury's.
Het samengaan van Sainsbury’s en Asda is heel groot nieuws in Groot-Brittannië: het gaat om de tweede en derde grootste supermarkt van het land die samen de grootste worden. Ze zijn goed voor 2.800 winkels, vertegenwoordigen 31,4% van de Britse supermarkten, net iets meer dan marktleider Tesco, en halen 70 miljard dollar inkomsten. Momenteel heeft Walmart zo'n 42% van het aandelenkapitaal in handen en zal, van zodra de fusie volledig rond is, 29,9% van het stemrecht toebedeeld krijgen, meldt Sainsbury's in een persbericht.
Britse retailexperts hebben het over een “gamechanger” in de Britse supermarktwereld, eentje die hele grote proporties aanneemt. “Als ze samengaan, kunnen ze frontaal de concurrentie aangaan met Tesco”, vertelde Richard Lim van consultancybedrijf Retail Economics eerder aan de BBC.
Een totale verrassing is de overname niet. Van de vier grote grote supermarktketens in Groot-Brittannië presteerde Asda het slechtst. Analisten vroegen zich al langer af wat voor antwoord het daarop zou verzinnen. Het antwoord is vandaag duidelijk. Al komt de fusie er ook omdat supermarkten naar nieuwe bronnen van groei zoeken. Intern is die nog moeilijk te vinden. De jongste jaren zijn het discounters Lidl en Aldi die de Britse markt door elkaar schudden en ervoor zorgen dat supermarkten hun aanpak en strategie moeten herdenken. .
Prijsverlaging
De huidige CEO van Sainsbury's en de toekomstige CEO van de gefuseerde groep, Mike Coupe, heeft aangekondigd dat hij de prijs van verschillende producten met 10% wil verlagen. Die prijsverlaging op talrijke dagelijkse producten zal doorgevoerd worden bij de vervollediging van de fusie, die voor het tweede kwartaal in 2019 is voorzien. "Dan zullen we beslissen welke producten voor de prijsverlaging in aanmerking komen en welk bedrijf", verklaart Coupe.
500 miljoen pond aan synergieën
Tegen 2021 zou de fusie netto zo'n 500 miljoen dollar aan synergieën moeten opleveren, waarvan 75 miljoen afkomstig van het winkelpark en 75 miljoen van operationele kosten. De rest zou afkomstig moeten zijn van de verkoopafdeling. "We vragen onze leveranciers om hun prijzen aan te passen aan de laagste prijs die gehanteerd wordt in een van onze bedrijven", verduidelijkt Coupe.
Sluitingen?
In totaal zou de fusie zo'n 13,3 miljard pond kosten, ofwel zo'n 10,9 miljard euro. Op dit moment zouden er geen vestigingen sluiten. De fusie moet wel nog goedgekeurd worden door het CMA, de Britse mededingingsautoriteiten. Het is dus niet uitgesloten dat het nieuwe bedrijf enkele toegevingen zal moeten doen om de goedkeuring in de wacht te slepen....
Commentaar van onze redactie
Op papier is de overname een meesterwerk, en de vrolijke geestestoestand van Mike Coupe, de CEO van Sainsbury's, is goed te begrijpen. Tussen twee live interviews door liet hij zich na de overname betrappen op het zingen van een stuk uit een muzikale Broadway-komedie: 'We're in the money'. Het is wel nog afwachten of de Britse mededingingsautoriteit het deuntje even vrolijk zal meezingen. Vijftien jaar geleden verzette dat overheidsorgaan zich tegen de overname van Safeway door de tenoren van de Britse markt, zijnde Tesco, Asda en Sainsbury's. De overname van Asda leidt duidelijk tot een polarisering in de markt, met aan de ene kante Tesco en aan de andere kant Sainsbury's en Asda. Paradoxaal genoeg is het de opmars van Lidl en Aldi die er moet voor zorgen dat er geen duopolie ontstaat. De sluiting van verschillende tientallen winkels in de regio's waar de twee ketens samengaan is heel waarschijnlijk, net zoals we dat ook bij ons gezien hebben toen Albert Heijn en Delhaize samen gingen.
De overname komt Walmart, tot nu eigenaar van Asda, goed uit. Voor de Amerikaanse keten was Asda eerder een blok aan het been dan een echte troef. Het zijn ook de Amerikanen die de meeste toegevingen doen bij deze deal, die voor de aandeelhouders een verhoging van de winst belooft en een verlaging van de kosten met 500 miljoen euro. Dat is mogelijk dankzij synergieën, een klassiek gegeven bij de aankondiging van een fusie. Het was ook te zien bij de fusie Ahold-Delhaize. Nog een aangekondigd voordeel, en evenzeer een klassier: de prijsverlagingen waarvan de consument zal genieten.