- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De elektronicaspecialist Saturn test momenteel een tijdelijke kassaloze winkel in Oostenrijk.
Saturn heeft een Saturn Express geopend, een pop-upwinkel van 120m2 gelegen in het commerciële centrum van Innsbroek in Oostenrijk. Wat het verkooppunt zo bijzonder maakt, is dat er geen enkele kassa’s aanwezig zijn. De klant hoeft enkel de barcode van het gewenste product te scannen dankzij de applicatie. Vervolgens betaalt hij online gewoon via kredietkaart of PayPal. De betaling deactiveert onmiddellijk de RFID-chip die in het product zit, waardoor de klant rustig de winkel kan verlaten zonder dat het alarm afgaat. De technologie is ontworpen door de Britse start-up MishiPay, in navolging van de Retailtech Hub die door MediaMarktSaturn Retail Group georganiseerd werd in München.
Het proefproject zou 3 maanden in beslag nemen. In totaal kunnen klanten zo’n 900 producten terugvinden in de winkel, in tegenstelling tot de 45.000 producten die normaal aanwezig zijn in andere Saturn-winkels. In deze pop-up kan de consument enkel kleine elektronische apparaten zoals oortjes, opladers, enzo. kopen.
Het aanwezige personeel biedt de klanten wegwijs en beantwoordt alle vragen over de nieuwste technologische snufjes. “Een Oostenrijkse studie van Saturn van afgelopen herfst toont aan dat, vooral bij de aankoop van moderne technologie, het advies van een expert die rekening houdt met de behoeftes van de klant cruciaal is”, benadrukt MediaMarktSaturn in een persbericht.
Photos: ©Saturn / Klaus Maislinger
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?