- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Terugval in e-commerce? Schoenen Torfs heeft er geen last van. In de eerste helft van het jaar zag het zijn online omzet met 10% stijgen. De retailer breidt zijn distributiecentrum met een derde uit, goed voor een investering van zo’n 3 miljoen euro.
Terwijl e-commerce in het algemeen in dalende lijn zit, gaat Schoenen Torfs tegen de trend in. In de eerste jaarhelft steeg de omzet van het bedrijf met 8%, maar de e-commercetak deed het nog beter, met een groei van 10%. De online omzet is nu goed voor 20% van de totale omzet, het equivalent van 11 fysieke winkels. Slechts 2,7% van de groei had te maken met prijsverhogingen, die de retailer naar eigen zeggen zoveel mogelijk heeft vermeden. De online groei contrasteert met de algemene evolutie: na de lockdowns kopen Belgen minder pakjes. Vooral schoenen kregen daarbij klappen, blijkt uit cijfer van sectorfederatie BeCommerce. Niet toevallig rapporteerde marktleider Zalando vorige week een terugval van de omzet. Dat is ook wat CEO Lise Conix suggereert in De Tijd: “De daling moet komen van andere online spelers.” Om de online groei te ondersteunen, breidt Schoenen Torfs zijn online distributiecentrum in Temse uit. Binnenin krijgt het vier verdiepingen bij, waardoor de capaciteit met een derde vergroot en ook de efficiëntie toeneemt. Torfs trekt daarvoor 3 miljoen euro uit. In eigen land ziet de retailer niet veel mogelijkheid tot groei: in Vlaanderen zit het aan zijn plafond, in Wallonië zijn er twee winkels, maar die zijn geen groot succes. Een expansie naar Nederland verliep al evenmin van een leien dakje. De schoenenzaak wil nu vooral inzetten op het vernieuwen van de bestaande winkels.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?