#8 COVID-19 heeft een enorme impact op de thuisverbruikcijfers. De aankopen van verse voeding lagen in 2020 maar liefst 9% hoger dan in 2019. In 2021 daalden de aankopen van verse voeding met 2% in volume maar kwamen ze nog steeds 7% hoger uit dan in 2019, stelt VLAM. Een overzicht van de categorieën. Afsluiten doen we met vis, week- en schaaldieren.
De totale categorie vis, week- en schaaldieren daalde in 2021 met 5% in volume en met 3% in bestedingen per capita, maar ten opzichte van 2019 was er een stijging van 5% in volume en 12% in bestedingen. Verse en gerookte vis bleven vorig jaar vrijwel stabiel terwijl week- en schaaldieren (-6%) en diepvriesvis (-9%) sterker terugvielen dan gemiddeld.
De twee klassiekers, zalm en kabeljauw, zijn samen goed voor meer dan de helft van de verkoop van verse vis en dit aandeel stabiliseert. Zalm zet zijn opmars verder en neemt reeds 30% van de verkoop van verse vis voor zijn rekening. Zalmforel was een sterke stijger in 2021. In de categorie van de Noordzeevissen deden de heilbot, de haring, de zeeduivel en ook de rog, als vis van het jaar, het zeer goed. De omzet van rog steeg vorig jaar met 16%. De verse pladijs zakte na een goed 2020 wat terug.
Het aantal kopers van verse vis bleef quasi stabiel. 69% van de Belgische gezinnen koopt verse vis en ze doen dat 9,6 keer per jaar.
Het aantal kopers van verse week- en schaaldieren daalde van 79 naar 77%.
In 2021 kocht de Belg 9,2 kg vis, week- en schaaldieren (vers, diepgevroren en verwerkt - inclusief vissalade en visconserven) voor een waarde van 125 euro.
Binnen de korf van vlees, vleesvervangers, vis en gevogelte is het aandeel van vis-, week- en schaaldieren dalend en bedraagt het nu 14% van het volume. In waarde is het aandeel van de viscategorie in deze korf daarentegen stijgend en bedraagt het 19%. De thuisconsumptie van vis is hoger in Vlaanderen en bij de welgestelde gepensioneerden.
DIS 1 blijft met ruim 51% marktaandeel afgetekend marktleider in de viscategorie. Hard discount groeide fors in 2019 en kan nu consolideren. Het is het tweede belangrijkste kanaal en neemt 24% van de verkoop van verse vis, week- en schaaldieren voor zijn rekening. De visspeciaalzaak blijft stabiel op 10% marktaandeel. De buurtsupermarkt schommelt rond de 8% marktaandeel. E-commerce is ook voor vis groeiend maar blijft klein met 1% van de markt.
In Vlaanderen is de speciaalzaak en de openbare markt voor verse vis en voor Noordzeevis relatief belangrijker dan in de rest van het land.
Gondola Magazine
Dit artikel komt uit de mei editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!