A Slice of Quality
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
A Slice of Quality
De campagne ‘A Slice of Quality – Choose PDO and PGI Deli meats from Europe’, die kan rekenen op medefinanciering van Europa, zet maar liefst vier Italiaanse producten in de schijnwerpers: Mortadella Bologna IGP, Zampone Modena IGP, Cotechino Modena IGP en Salamini Italiani alla Cacciatora AOP. “De vleeswaren werden al voorgesteld op de vakbeurs Tavola en in communicatiecampagnes via het netwerk van Carrefour en Delhaize, en krijgen ook de komende maanden nog veel aandacht in België”, vertelt Gianluigi Ligasacchi, directeur van de drie Italiaanse consortia die deze producten promoten.
De campagne ‘A Slice of Quality – Choose PDO and PGI Deli meats from Europe’ ging eind vorig jaar van start in België en zet vier Italiaanse producten in de kijker: Mortadella Bologna IGP, Zampone Modena IGP, Cotechino Modena IGP en Salamini Italiani alla Cacciatora AOP. “Sommige van die vleeswaren zijn al te koop in grote winkelketens als Delhaize en Carrefour, en worden ook geserveerd in veel restaurants”, vertelt Gianluigi Ligasacchi, directeur van de drie consortia die instaan voor de opwaardering en promotie van deze producten in Italië en elders in de wereld. Maar waarom worden die vier producten specifiek in de kijker geplaatst? Allereerst omdat de campagne ‘A Slice of Quality’ deels wordt gefinancierd door de Europese Unie, die verantwoordelijk is voor het toekennen van de labels van Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB) en Beschermde Geografische Aanduiding (BGA). De vier betrokken Italiaanse producten dragen zo’n BGA- of BOB-logo. “Meer algemeen wil de campagne deze uitzonderlijke producten ook meer concurrentiekracht en herkenbaarheid geven en de consumenten leren om Europese voedingsproducten met het BOB- en BGA-label te herkennen en ervoor te kiezen”, vervolgt Gianluigi Ligasacchi. “Beschermde vleeswaren zoals deze vier zijn gegarandeerd producten van topkwaliteit die voortkomen uit een gecontroleerde productieketen, te beginnen met de grondstoffen en in alle stadia van de verwerking. Deze producten zijn ook gemaakt met technieken die rekening houden met hun impact op het milieu, de streek en de bevolking. En tot slot zijn het eigentijdse producten, die beantwoorden aan de nieuwe verwachtingen van de consumenten, zoals op het gebied van voedingswaarde. Ze bevatten immers minder zout en vet dan vroeger.”
Deze campagne, die in 2023 van start ging, in België en ook in Spanje, verloopt volgens verschillende kanalen, met onder meer digitale communicatie, de aanwezigheid op events en ook het ter beschikking stellen van promotiemateriaal. De voorbije maanden was de campagne al aanwezig op de vakbeurs Tavola. In de eerste helft van 2024 werden ook degustatiedagen georganiseerd in niet minder dan 15 Delhaize-winkels in Brussel en Wallonië, en werden er advertenties geplaatst op de websites van Delhaize en Carrefour (met een impact van 3,5 miljoen bereikte bezoekers tijdens de twee actieweken). De campagne loopt ook dit en volgend jaar nog door en eindigt in 2026. Tot die tijd staan er nog heel wat andere acties op stapel. “Dankzij de middelen van Europa kunnen wij elk jaar een aanzienlijk budget uittrekken voor het hele communicatieplan in België”, zegt Gianluigi Ligasacchi. “Die investering is nodig om de kwaliteit van onze producten meer uitstraling te geven. Vandaag vinden deze vleeswaren al goed hun weg naar België, met een export van 320.500 kilo Mortadella Bologna IGP, 51.000 kilo Salamini Italiani alla Cacciatora AOP en 780 kilo Zampone Modena IGP en Cotechino Modena IGP (cijfers van 2023). Deze campagne is niet enkel goed voor onze producten, maar biedt retailers ook de kans om aandacht te vragen voor hoogwaardige vleeswaren. Op die manier heeft ze ook een positieve invloed op de verkoop. Dankzij dergelijke acties kunnen de consumenten zich bewuster worden van de meerwaarde van deze voortreffelijke Italiaanse charcuterieproducten.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?