Sligro blijft het moeilijk hebben in België. Het verwachte herstel vorig jaar bleef uit en begin dit jaar kromp de verkoop meer dan 10%. Het verlies bedroeg vorig jaar 9 miljoen euro, net als het jaar ervoor.

Sligro, de Nederlandse leverancier van voeding aan horeca, bedrijven en zorginstellingen, slaagt er niet in om in ons land te groeien en winst te maken. In april vorig jaar verwachtte het bedrijf nochtans dat er in de tweede jaarhelft ‘een mooi herstel van de omzetgroei’ zou komen, maar in realiteit daalde de omzet in het derde kwartaal met 10%, in het vierde kwartaal met 8%. Over het hele boekjaar daalde de verkoop met 7,8% naar 397 miljoen euro. Het bedrijfsverlies voor afschrijvingen (ebitda) bleef stabiel op 9 miljoen euro, waardoor de marge daalde naar -2,4%. Er zijn verschillende redenen voor de malaise waarin Sligro in België vertoeft. Er waren om te beginnen softwareproblemen de voorbije jaren, waardoor de facturatie spaak liep en klanten hun bestellingen niet kregen. Ook de overname van de groothandels van Metro verliep niet gesmeerd. Daarnaast was er aanvankelijk ook nog een aanbod dat te weinig op de Belgische markt afgestemd was. Die lijn trekt zich dit jaar toe, met een krimp in de verkoop van meer dan 10%. CEO Koen Slippens: “Bij de start van het jaar was ons al snel duidelijk dat de marktomstandigheden uitdagend zouden blijven en dan is veel aandacht voor efficiency en besparingen van belang. De meerjarige hoge inflatie zorgde voor terughoudendheid in de bestedingen van de consumenten en dat vertaalde zich in volumedruk bij onze klanten en dus ook bij ons.” Het bedrijf zegt net als in de voorbije jaren dat de problemen van de baan zijn en dat Sligro België nu gaat groeien.