- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Nederlandse grossist Sligro heeft in 2016 meer dan 5% omzetgroei geboekt. Vooral de groothandels van de groep deden het goed.
De omzet van Sligro Food Group bedroeg over heel 2016 2,81 miljard euro, een toename van 5,4% ten opzichte van de 2,67 miljard in 2015. De autonome groei bedroeg voor de groep 2,3%.
De groei bij Sligro is vooral afkomstig van de food service-tak. Daar ging de omzet met maar liefst 8,6% omhoog, tot 1,986 miljard euro. Ook de activiteiten van het Belgische JAVA Foodservice, dat Sligro begin vorig jaar overnam, vallen onder deze bedrijfstak. De autonome toename van de omzet beliep 3,3% voor de groothandelsactiviteiten van Sligro.
De foodretail-activiteiten, met de Nederlandse supermarktketen Emté, van Sligro deden het veel minder goed. Hier daalde de omzet met 1,7% tot 827 miljoen euro. De identieke consumentenomzet bij Emté daalde zelfs met 1,6%.
De Nederlandse groep wil dit jaar ook verder uitbreiden in ons land. Sligro is van plan binnenkort zijn eerste Belgische groothandelsfiliaal te openen in Antwerpen. CEO Koen Lippens sprak vorig jaar zelfs van twee Belgische vestigingen in 2017.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?