- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Verpakkingsproducent
Smurfit Kappa reikte afgelopen weekend in Rotterdam zijn Innovation & Sustainability Awards uit, die de meest innovatieve en duurzame verpakkingen binnen het bedrijf belonen.In totaal werden negen prijzen uitgereikt in diverse categorieën, verdeeld over innovatie (Consumer Packaging, Retail Ready Packaging, Industrial Packaging, Display, Other Applications) en duurzaamheid (Product, Supply Chain, Social). 31 verpakkingsconcepten waren genomineerd en werden tentoongesteld, waarbij de ontwerper telkens aanwezig was om uitleg te geven over de bijzondere aspecten van zijn of haar idee.
De winnaar in de categorie Display en tevens de Overall Winner is Able S Display, een display met diverse voordelen die voor verschillende merken kan gebruikt worden. De bedrukking kan immers aangepast worden aan het merk, en communiceert de boodschap in drie richtingen dankzij de 360°-header. De uitgestanste gaten in de zijpanelen zorgen voor een flexibele productpresentatie op variabele hoogtes. Bovendien bestaat de display volledig uit papier-gebaseerd materiaal en is die dus makkelijk recycleerbaar.
In de categorie Consumer Packaging was Soft Touch Packaging de winnaar. Een verpakking met een opmerkelijke afwerking: de Soft Touch. Dat is een matte coating die zacht aanvoelt en zo een extra commerciële impuls biedt en bovendien krasbestendig is. In het ontwerp van de Biercée Gin (zie foto) kregen enkel de witte ruiten een UV-dekking en kreeg de binnenkant van de verpakking een antisliplaag, zodat het etui als een tweede huid op de fles kan plakken.
De winnaar in de categorie Retail Ready Packaging is Moshi Monsters, schapklare verpakkingsdoos voor de Moshi Monsters-snoepjes met fruitsmaak.
UitreikingDe prijsuitreiking vond plaats op het Drijvend Paviljoen in Rotterdam, een expertisecentrum van de innovatieve en inspirerende aanpak van klimaat, energie en water. “De locatie leent zich bij uitstek voor het etaleren van de innovatieve en duurzame ideeën van Smurfit Kappa”, klinkt het dan ook. Als inspirator was Daan Roosegaarde uitgenodigd, een ontwerper die een 'social design lab' oprichtte dat kunst en technologie versmelt in handige en dagelijkse voorwerpen. Hij vertelde dat hij in zijn beginperiode ook begonnen was met kartonnen creaties, waaronder een boekenkast van karton. Op 26 september vinden de Europese Smurfit Kappa Innovation & Sustainability Awards plaats. Ook enkele inzendingen die in Rotterdam gepresenteerd zijn, gaan door naar deze grote finale.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?