Publireportage Smurfit Kappa: “Online modeconsument eist duurzame verpakkingen”
Consumenten vinden duurzaamheid van verpakkingen steeds belangrijker wanneer ze online modeaankopen doen, blijkt uit onderzoek. Daarnaast is ook de openingservaring van verpakkingen cruciaal. Vanuit die kennis heeft Smurfit Kappa een speciaal assortiment op papier gebaseerde verpakkingen ontwikkeld die aansluiten bij de behoeften van de online modemarkt.
Een nieuw onderzoek van wereldwijde verpakkingsleider Smurfit Kappa toont dat consumenten een statement maken door meer duurzame verpakkingen van merken te eisen voordat ze online modeaankopen doen. Uit het onderzoek, dat Smurfit Kappa liet uitvoeren bij consumenten in Nederland, Duitsland, Ierland en het Verenigd Koninkrijk, bleek dat 41% van de online fashion shoppers sinds het begin van de Covid-19 pandemie milieubewuster is geworden bij het online shoppen van de nieuwste mode. Tegelijk bleek dat bijna de helft van de consumenten één keer per maand of vaker online modeartikelen koopt, wat de groeiende populariteit van online bestellingen bij onder zowel vrouwelijke (44%) als mannelijke (43%) shoppers aantoont.
Duurzaamheid loont
Consumenten maken bewuste keuzes als het gaat om online modeaankopen. Shoppers geven aan het afgelopen half jaar stappen te hebben ondernomen om ervoor te zorgen dat hun aankopen zo milieubewust mogelijk zijn. Uit het onderzoek van Smurfit Kappa blijkt dat 25% van de online fashion consumenten online onderzoek deed naar een merk om de duurzaamheid ervan te beoordelen. 35% van de modeconsumenten verklaarde dat ze geen online aankoop zouden doen bij een modebedrijf als ze ontdekten dat de verpakking niet milieuvriendelijk was. Vrouwen zijn iets milieubewuster dan mannen wanneer ze online aankopen doen: 60% van hen hecht belang aan het zien van duurzaamheidsreferenties op de verpakking, tegenover 51% van de mannen. Nog een belangrijk cijfer om rekening mee te houden: 19% is gestopt met het kopen van bepaalde modemerken omdat de verpakkingen niet duurzaam waren.
Merken moeten dus rekening houden met de verwachtingen van de consumenten. Om hen daarbij te ondersteunen, heeft Smurfit Kappa haar assortiment duurzame verpakkingen voor de online fashion markt uitgebreid.
Arco Berkenbosch, VP Innovation and Development bij Smurfit Kappa: “Consumenten willen dat online modemerken zich verantwoordelijk gedragen en rekening houden met de maatschappelijke en milieu-effecten van hun bedrijf. Modemerken, en bij uitbreiding alle merken, moeten zich aanpassen aan de eisen van de consument op het gebied van duurzaamheid, anders lopen ze het risico om hun klanten te verliezen. In de vier onderzochte markten is het consumentenvertrouwen en de focus op duurzaamheid consistent, wat de groeiende behoefte van Europese consumenten benadrukt dat merken ook in de huidige economische crisis prioriteit moeten blijven geven aan duurzaamheid en zich moeten blijven inzetten voor het verbeteren van hun praktijken op dat gebied.”
Belemmeringen wegwerken voor de consument
Bedrijven doen dat vandaag nog niet altijd, blijkt uit het onderzoek van Smurfit Kappa. Online fashion shoppers worden met uitdagingen geconfronteerd als het gaat om het maken van een ecologische keuze. Uit het onderzoek bleek dat een gebrek aan toegankelijke informatie (34%), een gebrek aan duurzame opties (32%) en kosten (30%) de belangrijkste belemmeringen zijn voor consumenten om op een milieuvriendelijkere manier te handelen tijdens het online winkelen. Meer dan de helft van de respondenten (57%) gaf aan meer te willen horen over de inspanningen van online fashion retailers om duurzaam te zijn op het gebied van verpakkingen. Dit benadrukt de invloed die milieuvriendelijkheid heeft op het koopgedrag van consumenten en hoe de inspanningen van merken hun klantenbestand kunnen vergroten of uithollen. Consumenten denken in het algemeen meer na over de duurzaamheid van hun aankoop, inclusief de verpakking. Merken die de milieuvriendelijkheid van hun verpakkingen verhogen en hierover duidelijk communiceren, zullen aan deze veranderende consumentenverwachtingen kunnen blijven voldoen. En Smurfit Kappa geeft daarbij graag ondersteuning.
Uit het onderzoek bleek dat modeconsumenten eerder de duurzaamheid van verpakkingen als een positief effect beoordelen dan de traditionele marketingtechnieken. Een meerderheid van de ondervraagden gaf aan dat het efficiënte gebruik van materialen (62%), het gebruik van duurzame materialen (61%) en het zien van de duurzaamheidsreferenties van een merk (56%) bijdragen aan een positieve indruk van hun online aankoop na ontvangst van hun pakket. Twee derde van de consumenten (66%) is van mening dat online modewinkels verantwoordelijk zijn voor de milieuvriendelijkheid van hun verpakking.
Verpakkingen in alle soorten en maten
Merken moeten dus rekening houden met de verwachtingen van de consumenten, zeker nu e-commerce groeit en ook in de toekomst zal blijven groeien. Om hen daarbij te ondersteunen, heeft Smurfit Kappa haar assortiment duurzame verpakkingen ontworpen voor de online fashion markt uitgebreid. Zo zijn er innovatieve ontwerpen die zorgen voor een eenvoudige opening en hersluiting bij retouren, biedt het e-commerce fashion portfolio een brede keuze aan flexibele en stijlvolle verpakkingsoplossingen die op maat gemaakt kunnen worden voor goederen in alle soorten en maten. Alle producten zijn monomateriaal - gemaakt van één materiaal - en gemakkelijk recycleerbaar en biologisch afbreekbaar. Het portfolio met op papier gebaseerde verpakkingen biedt een verantwoorde keuze voor merken, aangezien het bewustzijn van de consument en de bezorgdheid over verpakkingsafval blijft toenemen. “De resultaten wijzen op de grote invloed die verpakkingen kunnen hebben op het winkelend publiek en hun aankoopbeslissingen, zowel de kans op merktrouwheid voor bedrijven die prioriteit geven aan duurzaamheid als de mogelijke gevolgen voor bedrijven die dat niet doen”, aldus Arco Berkenbosch.
“We werken samen met onze online fashionklanten om innovatieve duurzame verpakkingsoplossingen te creëren die de juiste pasvorm en vorm hebben voor het artikel, die het product beschermen tijdens het transport, maar die ook een verbinding maken met de consument wanneer het aankomt. Als we het niveau van niet-duurzaam verpakkingsafval willen verminderen, moet iedereen, inclusief merken, consumenten en verpakkingsleveranciers, samenwerken om echte impact te hebben”, concludeert Berkenbosch.