De verschillende vormen van extralegaal budget winnen aan populariteit bij Belgische bedrijven. Dat overhaalde Sodexo Group, uitgever van werknemersvoordelen, om er maximaal op in te zetten. Daarom wordt de Benefits & Rewards Services-divisie, vooral gekend voor zijn ‘social vouchers’ zoals maaltijd- en dienstencheques, een autonome organisatie: Pluxee. 

Ook voor retailers is de populariteit van extralegaal budget en de transformatie van Pluxee interessant. We zoomen erop in met Sven Marinus, CEO Pluxee België en Luxemburg.

Ambitieuze plannen

Sodexo BRS (voortaan Pluxee) is allang de marktleider in werknemersvoordelen en -betrokkenheid. Maar de ambities zijn torenhoog en de mogelijkheden haast grenzeloos. Het vernieuwde merk is daar een weerspiegeling van. “Sodexo BRS wordt uit de groep gehaald en als spin-off apart genoteerd op de beurs van Parijs”, vertelt Sven Marinus. “Dat was meteen de ideale aanleiding voor een nóg betere positionering van onze diensten. Met Pluxee kunnen we ons sterker onderscheiden, onze digitale plannen verder ontwikkelen, en nog meer waarde creëren voor alle betrokken partijen.”

Wie zijn de betrokken partijen in België?

  • 87.000 bedrijven die hun medewerkers fiscaal aantrekkelijke voordelen bieden – een flexibele en veelzijdige manier om te belonen, betrokkenheid te creëren en het employer brand te versterken.
  • 2,8 miljoen consumenten die extra vrijheid en koopkracht krijgen, en worden gestimuleerd om verantwoorde keuzes te maken.
  • 45.000 lokale handelaars die meer omzet realiseren door nieuwe klanten aan te trekken en die ook makkelijker te houden. 

Betekenisvolle merknaam

Over de naam is grondig nagedacht. ‘Plux’ refereert aan ‘meer’ en aan positivisme – een wereld vol mogelijkheden ontginnen en meer dingen mogelijk maken. De ‘x’ verwijst naar verbinding, de schakel tussen alle stakeholders: van werkgever en werknemer tot handelaar en lokale economie. De dubbele ‘E’ staat voor Employee Engagement. 

Sven: “Medewerkersbetrokkenheid is een belangrijke insteek. Er woedt een strijd om talent. Een betere band met je medewerkers leidt tot meer loyaliteit, grotere tevredenheid en betere prestaties. Dat zorgt niet alleen voor meer engagement en minder verloop; het straalt ook positief af op je bedrijfsimago.”

Met Pluxee hebben werkgevers dus de geknipte tool in handen om hun personeel gewaardeerde extraatjes te bieden. Van Pluxee Lunch en Pluxee Eco, tot Pluxee Cadeau, Pluxee Sport & Culture en Pluxee Mobility. Stuk voor stuk aantrekkelijke verloningsmiddelen die bovendien helemaal up-to-date zijn. 

“We houden de vinger aan de pols van wat er leeft in de maatschappij, en we spelen snel in op trends”, aldus Sven. “Denk aan nieuwe werkvormen waarbij thuiswerken sinds corona is ingeburgerd. Maar ook andere mobiliteitsvormen en zelfs andere manieren van boodschappen doen en maaltijden bereiden. Zo kun je met je Pluxee Lunch bestellen bij dienstverleners als Uber Eats, Takeaway en Deliveroo.”

Pluxee
©

Pluxee

Sterke impuls voor handelaars

Voor handelaars heeft Pluxee ook talloze troeven in petto. Een recente enquête van Listen in opdracht van VIA onder Belgische handelaars toont aan dat maaltijdcheques de verkoop boosten. Voor een derde van de ondervraagden vertegenwoordigen de cheques tot 10 procent van hun transactievolumes. En dan is er nog het hefboomeffect: consumenten geven bij de handelaar gemiddeld 20 tot 40 procent meer uit dan de waarde die er op de cheques staat. Resultaat: extra omzet. 

Minstens zo belangrijk is dat die cheques in België worden gespendeerd, en zo de lokale economie ten goede komen. Als je weet dat we jaarlijks bijna 700 miljoen euro uitgeven in de buurlanden, is dit dé manier om ‘grensoverschrijdende’ handel te counteren. “Met Pluxee trekken handelaars nieuwe klanten aan, verhogen ze hun omzet, en genieten ze exclusieve voordelen van onze partners”, licht Sven toe. “Tel daar nog het gebruiksgemak bij. Aansluiten gaat snel en simpel. De handelaar beslist zelf welke cheques hij aanvaardt, en op welke manier hij die int – of dat nu met een terminal is, in de webshop of een combinatie. Via het online handelaarsaccount kunnen handelaars trouwens de klok rond hun facturen, transacties en terugbetalingen raadplegen.”

Een wereld vol mogelijkheden als leidmotief

Dat Pluxee pluspunten bij de vleet biedt, staat als een paal boven water. Maar achter het verhaal schuilt nog een thema dat aandacht verdient: meer levenskwaliteit mogelijk maken. Sven: “Pluxee geeft bedrijven en handelaars een duwtje in de rug, en mikt daarbij vooral op het welzijn van medewerkers. Onder andere door ze aan te moedigen om gezondere, duurzamere keuzes te maken. We gaan actief op zoek naar handelaars die een positieve impact realiseren. Dat gaat van gezonde maaltijden tot ecologisch verantwoorde producten. In onze baseline verwoorden we het als ‘a world of opportunities’ – een wereld vol mogelijkheden.”

Pluxee
©

Pluxee

Die nadruk op welzijn en duurzaamheid zit er bij Pluxee zelf goed ingebakken. Het is de enige CO2-neutrale uitgever van cheques, die bovendien bijna volledig digitaal werkt (de dienstencheques volgen in 2025). Het bedrijf verkaste onlangs naar een (bewust) kleiner gebouw dat aan strikte duurzaamheidseisen tegemoetkomt. Hypermodern, perfect afgestemd op het nieuwe werken, en vlak bij het centraal station voor een uitstekende bereikbaarheid via het openbaar vervoer.

Al die zaken dragen bij tot een lagere milieu-impact en een grotere tevredenheid van de eigen medewerkers, die op hun beurt een fantastische service kunnen bieden aan klanten van Pluxee. Het verhaal van Pluxee is positief, verbindend en geëngageerd – de ultieme belichaming van de vernieuwde onderneming.

Nieuwe structuur bevordert digitalisering

De nieuwe kapitaalstructuur van Pluxee laat het bedrijf toe om nog meer in te zetten op een digitale cultuur. Zo zal 10 procent van de jaaromzet worden geïnvesteerd in digitalisering. Met een focus op een veilige, robuuste en gebruiksvriendelijke ervaring voor alle stakeholders.

Handelaars zullen nog eenvoudiger kunnen instappen, en met één contract voor alle producten aansluiten. Ook voor werknemers zullen de diensten toegankelijker worden via één centraal digitaal platform.