
- Interview met Cédric Antoine, CEO van Medi-Market: “In 2025 schakelt Medi-Market een versnelling hoger”
- Duurzaamheid: Herbruikbare verpakkingen, een oplossing voor e-commerce?
- Dossiers: bakkerij, chocolade, koeken, snoep, functionele voeding ...
Voor Spadel was 2024 “een uitzonderlijk jaar”. De verkochte volumes van de groep overschreden voor het eerst één miljard liter. De omzet steeg met 9,7% en het bedrijfsresultaat met 42,3%.
Spadel Group is verheugd over de resultaten voor 2024. Onder impuls van sterke lokale merken (Spa, Bru en Zyla in de Benelux, Carola en Wattwiller in Frankrijk, Devin in Bulgarije) zag Spadel zijn volumes stijgen met 9,1% in vergelijking met vorig jaar. Voor het eerst overschreed de groep de symbolische mijlpaal van één miljard verkochte liters in één jaar. De omzet en het bedrijfsresultaat (EBIT) stegen ook, respectievelijk met 9,7% en 42,3%. In de Benelux steeg de omzet met 7,6% ten opzichte van 2023 (+6,5% in Belux en +9,2% in Nederland). Volgens Spadel is deze groei vooral te danken aan de toename van de volumes gebotteld water voor zowel het thuis- als het out of home-kanaal. In het home-kanaal won de groep marktaandeel in waarde op beide markten dankzij een sterkere merkbekendheid en belangrijke innovaties (Eco Pack Spa Reine 5L en 10L, de nieuwe Spa Touch smaken, de Bru limited edition getekend door de Belgische artiest Denis Meyers), een grotere distributie en een betere zichtbaarheid.
De omzet in Frankrijk en Bulgarije steeg met respectievelijk 6,7% en 17,4%. “ Ook opmerkelijk is dat de uitzonderlijke resultaten dit jaar tot stand kwamen zonder hittegolven in de Benelux en Frankrijk, die nochtans meer dan 60% van ons volume vertegenwoordigen”, zegt Marc du Bois, CEO van Spadel. Volgens de CEO heeft het succes van Spadel te maken met het bedrijfsmodel van een multilokaal bedrijf met sterke regionale merken. “We kozen ervoor ons te onderscheiden van de concurrentie door ons uitsluitend te richten op gezonde, natuurlijke dranken, door niet te exporteren buiten een straal van 500 kilometer van onze productielocaties en door innovatie hoog in het vaandel te dragen”, besluit de CEO.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?