Confituur en chocopasta zijn twee niet te missen ingrediënten bij het ontbijt. Maar de ene lijkt het beter te doen dan de andere. Waar chocopasta een volumegroei optekent van 2,4% (NielsenIQ MAT P05 2024), moet confituur een verlies van 4,3% incasseren. Hoe vallen die cijfers te verklaren? We stelden de vraag aan enkele producenten in deze categorie. Wellicht spelen de klimaatverandering en het suikergehalte een rol in de huidige evolutie.   

Net als alle FMCG-categorieën kregen ook de spreads dit jaar te maken met een forse prijsverhoging. De prijzen stegen 5,9%, volgens de cijfers van NielsenIQ (MAT P05 2024). Die evolutie gaat gepaard met een volumeverlies van 0,6% voor alle soorten producten samen. Daarbij lijken chocopasta’s zich beter te redden dan de rest van de categorie. Zij kennen een volumegroei van 2,4% en hebben een minder grote prijsverhoging dan de algemene trend (+4,1%). Bij de confituren valt de balans veel negatiever uit. Hun volume daalt met 4,3%, als reactie op een prijsstijging van 11%!