- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Eva De Bleeker, staatssecretaris voor Consumentenbescherming en Begroting, wil de wildgroei aan consumentenlabels aanpakken, zegt ze in een interview met Gondola. “Er zijn veel labels als het over duurzaamheid, biologische producten en fairtrade gaat. De consument is gebaat bij meer duidelijkheid.”
Sinds 1 oktober is Eva De Bleeker staatssecretaris voor Consumentenbescherming en Begroting in de regering De Croo. In een interview met Gondola magazine zegt ze werk te willen maken van het aanpakken van de wildgroei aan consumentenlabels. “Ik heb onlangs op een website bij bepaalde kleedjes het etiket ‘duurzaam’ zien staan, maar de vraag is: wat betekent dat precies? Een bedrijf kan wel beweren dat het duurzaam is, voor consumenten is het niet duidelijk wat het betekent. Er zijn zoveel labels dat je het op de duur niet meer weet. De consument is gebaat bij meer duidelijkheid. Ik denk dat dat ook bij andere labels het geval, zoals bij biologische of fair trade producten. Daar willen we aandacht aan besteden en de wildgroei inperken. Heel veel van die zaken zijn Europees geregeld, maar we willen de omzetting van die regels zo goed en zo duidelijk mogelijk uitvoeren.” Bij gezondheidslabels stelt het probleem zich minder, zegt ze. “Ik vind goed dat er zoiets bestaat als een NutriScore, dat is een duidelijk label, maar ik vind niet dat we consumenten bepaalde dingen moeten opdringen. Ik denk niet dat nu de prioriteit is van deze regering. Het komt er vooral op aan om consumenten goed te informeren. We willen ervoor zorgen dat de informatie correct en duidelijk is.”
Het volledige interview met staatssecretaris Eva De Bleeker kan u hier lezen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?