- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Starbucks wil eind volgend jaar zijn eerste ‘Starbucks Roastery’ openen in Europa. Deze chiquere Starbucks zal zich vestigen in Milaan.
Starbucks wil zijn intrede maken in het land van de cappuccino en espresso. De eerste zaak wordt geopend in een historisch postgebouw op de Piazza Cordusio in Milaan. Speciaal aan deze Starbucks is dat het een Starbucks Roastery is. Daar kunnen klanten van verschillende soorten vers geroosterde koffie proeven en iets van alcohol drinken.
In de toekomst wil Starbucks in Italië nog winkels openen, verklaarde Starbucks-ceo Howard Schultz in een interview met Bloomberg Televisie. “Starbucks is in ieder land begonnen met tien tot twaalf vestigingen per jaar. Ook voor Italië lijkt me dat een goed plan.” Iedere winkel zal ontworpen zijn met het oog op de Italiaanse klant.
Schultz heeft al 34 jaar lang een droom om in Milaan een koffiebar te openen. “Italië is niet de grootste markt ter wereld, maar voor mij persoonlijk is Italië een belangrijke markt. De Italianen zijn al jaar en dag koffiemeesters. We komen niet naar Italië om de Italianen te leren hoe ze koffie kunnen maken. We komen om op een respectvolle manier de koffiecultuur uit te dragen.” Of de Italianen ook echt hun koffie willen inruilen voor een duurder exemplaar is nog maar de vraag. Maar als ze het doen, kunnen ze wel exclusief genieten van producten van de bekende Italiaanse bakkersketen Rocco Princi.
De Starbucks Roastery in Milaan zal de vijfde in de wereld worden. De winkel volgt het model van Starbucks Reserve. Het assortiment en de winkels zijn groter en de koffie wordt hier vers gebrand, waardoor de kwaliteit hoger ligt. De Amerikaanse koffieketen kende met dit concept al succes in de Verenigde Staten en wil de komende jaren twintig tot dertig zaken over de hele wereld openen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?