Groothandel Metro heeft haar eerste vestiging aan de Belgische Kust geopend. De nieuwe Metro-winkel, gevestigd in Middelkerke, is de elfde in België en wil heel de kustregio bedienen, gaande van restaurants en slagerijen tot bakkerijen, cafés, vishandels enzovoort.

“De opening van de 11e winkel in Middelkerke is een nieuw hoofdstuk in ons expansieverhaal. De vraag in de markt leeft hier al lang en we zijn heel blij dat we er nu kunnen op inspelen door Metro Kust te openen”, benadrukt Vincent Nolf, CEO van Metro België. “Zo kunnen we eindelijk ook de professionals in de voeding aan de Kust ondersteunen en hen helpen hun zaak succesvol uit te bouwen.”

De nieuwe Metro-winkel is niet alleen het elfde verkooppunt, maar ook meteen het eerste aan de Kust. De winkel strekt zich uit over een oppervlakte van 2.000m2 en biedt naar eigen zeggen het meest uitgebreide assortiment van de Kust aan. Consumenten vinden er 8.000 artikelen, gaande van ultraverse voeding tot droge voeding en non-food. Het gamma dat zich richt op professionele klanten in de voeding, biedt een aanbod van zowel basisproducten als seizoensgebonden en lokale producten aan.

Lokale parels

De focus op lokale producten is duidelijk aanwezig in de nieuwe winkel. Zo vinden klanten er onder meer West-Vlaams rood (rundsvlees afkomstig van een nabijgelegen boerderij) en de Ostendaise-oesters uit de Oesterput in Oostende (sinds vorig jaar erkend als Vlaams traditioneel streekproduct door VLAM).

Bovendien werkt Metro samen met de NorthSeaChefs. Dit collectief aan (sterren)chefs werkt sinds enkele jaren aan het opnieuw in de markt zetten van eerlijke lokale, en vaak minder gekende producten, waaronder vergeten vissoorten zoals Griet en Hondshaai. “Metro Kust zet mee haar schouders onder dit project en trekt met haar visaanbod volop de lokale kaart”, benadrukt de groothandel.

“Met onze organisatie willen we weer aan visvangst doen met respect voor de vis. In plaats van te laten vissen wat we willen eten, moeten we met zijn allen opnieuw leren eten wat de visser vangt. We zijn heel enthousiast dat Metro ons hierin steunt om vergeten vissoorten mee op het menu te zetten. Samen met de nieuwe Metro-groothandel en haar klanten kunnen wij op die manier de consumenten overtuigen van de kwaliteit van onbeminde vissoorten en bijvangst, want zij zijn minstens even lekker”, reageert Filip Claeys, sterrenchef van De Jonkman (**) & NorthSeaChef. 

Levering

Ter herinnering, Metro richt zich exclusief op professionele klanten in de voeding en is dus enkel toegankelijk voor ondernemers in de horeca en brede voedingssector. De vestiging in Middelkerke staat dan ook volledig in het teken van horeca en gastronomie, en is een volgende evolutie van het vernieuwde Metro-concept dat voor het eerst uitgerold werd in Antwerpen in 2016. Net als in alle andere Metro-winkels, bestaat het nieuwe Metro-team (25 medewerkers) in Middelkerke volledig uit vakspecialisten die zelf al jarenlang in de sector actief zijn.

Om bovendien een maximale bereikbaarheid en beschikbaarheid te verzekeren, is de nieuwe winkel niet alleen elke dag open, maar biedt Metro klanten uit de volledige kustregio ook dagelijks de optie om de producten in hun zaak te ontvangen dankzij een uitgebouwde professionele leveringsdienst. Ze kunnen kiezen voor de formule die hen het beste past: winkelen in Middelkerke (Cash & Carry), online bestellen en in hun zaak ontvangen (Delivery) of winkelen in Middelkerke, maar Metro de geselecteerde producten laten leveren, bijvoorbeeld als ze zelf niet kunnen instaan voor gekoeld transport (Sprint).

I