Starbucks gaat 1.100 kantoorbanen schrappen. Dat komt neer op een vermindering van 7% van het personeelsbestand buiten de winkels. De ontslagronde moet volgens CEO Brian Niccol helpen om de structuur van het bedrijf te vereenvoudigen en de efficiëntie te verhogen.

In een verklaring aan de werknemers gisteren kondigde Brian Niccol, CEO van Starbucks, aan dat er “1.100 ondersteunende partnerfuncties en enkele honderden andere open en onvervulde posities” worden geschrapt. Deze beslissing maakt deel uit van 'Back to Starbucks', een plan om het bedrijf te positioneren onder leiding van de nieuwe CEO, Brian Niccol, die afgelopen september bij het merk is gekomen. Niccol benadrukt dat het schrappen van banen moet helpen om de bedrijfsstructuur te vereenvoudigen, 'dubbel werk' te elimineren en kleinere, flexibelere teams te creëren. “Onze intentie is om efficiënter te werken”, zegt hij. Deze aankondiging komt echter slechts 10 dagen na een video waarin de CEO zich uitsprak over de boycot waar het merk mee te maken heeft sinds oktober 2023 die het gevolg is van de oorlog in Israël. In de video geeft de CEO toe dat de boycot schadelijk is voor het merk en zijn partners. Hij voegt eraan toe dat de boycot niet gebaseerd is op waarheidsgetrouwe informatie, “we hebben nooit een leger gesteund”, verzekert hij. Deze video deed de ronde op sociale netwerken en bevestigt het tastbare effect van deze boycotcampagne, die ook gericht is op andere merken zoals McDonald's, Carrefour en Zara, om er maar een paar te noemen. Ondertussen onthulde de CFO van Starbucks afgelopen april dat de vergelijkbare winkelomzet buiten de VS in het tweede kwartaal van 2024 met 6% was gedaald, waarbij hij specifiek het Midden-Oosten noemde als een van de belangrijkste redenen voor de daling.