Hema
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Hema
Hema heeft 2023 afgesloten met sterke cijfers. Niet alleen steeg de bruto-omzet met 7,4% tot 2,1 miljard euro, maar de keten wist ook zijn winst te verdubbelen. En dat voor het derde jaar op rij.
Hema heeft zijn resultaten voor het afgelopen boekjaar, dat liep van februari 2023 tot en met januari 2024, vrijgegeven en die zien er erg goed uit. De retailer zag zijn omzet en winst voor het derde jaar op rij toenemen. Zo steeg de bruto-omzet met 7,4% naar 2,1 miljard euro en nam de winst voor belastingen toe van 31,6 miljoen euro in 2022 tot 61,2 miljoen in 2023. “Klanten herkennen dat Hema weer echt Hema is, ook de klanttevredenheidcijfers zijn positief en gestegen", aldus Saskia Egas Reparaz, CEO van Hema. De keten opende vorig jaar 9 winkels in zijn kernlanden (België, Nederland en Frankrijk), waarvan 3 in ons land. Dat bracht het totaal aantal winkels in ons land eind 2023 op 101, maar daar blijft het niet bij. Begin dit jaar opende Hema nog twee winkels in Ixelles en Namen. "In de komende maanden opent Hema vier nieuwe winkels in Antwerpen (Keyserlei), Maldegem, Pelt en Zoersel. Ook wordt de winkel in Ukkel deze zomer verbouwd naar het nieuwe winkelconcept", aldus de topvrouw. Hema blijft haar productieketen ook verder verduurzamen. Zo wil het bedrijf in de komende jaren transformeren van "een bedrijf dat duurzame dingen doet naar ‘een duurzaam bedrijf”.
Saskia Egas Reparaz kijkt alvast tevreden terug op het afgelopen jaar. “De sinds 2021 ingezette koers werpt haar vruchten af en de resultaten geven ons een sterke basis voor de toekomst. Maar de omstandigheden in de retailsector blijven onverminderd uitdagend, met stijgende kosten van inkoop en arbeid, technologische vernieuwingen en de geopolitieke situatie. We blijven dus scherp op kosten en blijven investeren in onze mensen, producten en winkels en verdere groei en verduurzaming van ons bedrijf. De waardering van onze mensen, partners en klanten geven ons het vertrouwen om onze positie in de markt op weg naar ons 100-jarig bestaan in 2026 verder te verstevigen", besluit ze.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?