- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Europese consument heeft het afgelopen kwartaal 3,7% meer uitgegeven aan boodschappen dan een jaar eerder. De FMCG-markt kent daarmee haar sterkste groei in drie jaar tijd. Ook de Belgische markt deed het goed.
Uit data van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat er in het tweede kwartaal gemiddeld 3,7% meer uitgegeven werd aan FMCG-producten in Europa. In 21 landen was er een gemiddelde prijsstijging van 2%, maar ook een volumetoename van 1,7%.
De sterkste groei was er in Turkije (+14.2%) en Slovakije (+9.3%), terwijl Denemarken (+1.2%) en Griekenland (+1.9%) het minst vooruit gingen. Van de vijf grootste West-Europese markten, groeide Italië het hardst (+4%), gevolgd door Frankrijk (+3,2%). Duitsland bengelt achteraan in deze groep (+2,3%).
Ook in België groeide de FMCG-markt. Meer zelfs, de nominale groei bedroeg bij ons 2,8%, het hoogste cijfer in jaren. Niet enkel de prijzen stegen (+1,4%), ook de volumes gingen erop vooruit (+1,4%) en het was al van eind 2015 geleden dat dat nog eens gebeurd was.
“De meer optimistische FMCG-markt over Europa is een gevolg van vier sleutelfactoren”, zegt Olivier Deschamps, Senior Vice President Retailer Services Europe bij Nielsen. “Verbeterende economische omstandigheden, vooral in Frankrijk en Spanje, dalende werkloosheidscijfers in vele landen, en de stijging van consumentenvertrouwen tot het hoogste niveau in jaren, net als een inflatie die onder controle blijft. Ook de timing van Pasen speelde natuurlijk een rol, maar alle lichten staan op dit moment op groen.”
De verwachting is dan ook dat de groei van dit kwartaal zich zal verder zetten doorheen 2017. “Zonder grote politieke of economische shocks de komende zes maanden, zullen de verkoopcijfers in Zuid-Europa zich verder herstellen en gaan de volumes in Noord-Europa verder stijgen”, aldus Deschamps.
“De negatieve volumetrend is inderdaad sinds begin dit jaar beginnen keren”, zegt Silvie Vanhout van The Retail Academy. “Aanvankelijk leek de stijging voornamelijk van hard discount te komen, maar de laatste maanden is het vooral de open market die voor een positieve volume-evolutie zorgt. Dat was niet het geval in dezelfde periode vorig jaar.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?