De sierteeltbestedingen zijn conjunctuurgevoelig en daalden voor het tweede seizoen op rij. Ook het aantal kopende huishoudens in België zakte verder. Daarnaast zien we dat tulpen de laatste jaren in opmars zijn en dat de supermarkt in het voorbije seizoen marktleider werd en de bloemenwinkel voorbij stak. Dit blijkt uit gegevens die YouGov België verzamelde via de ConsumerScan-methode bij 6.000 huishoudens in opdracht van VLAM.

Sierteeltbestedingen vallen, in tegenstelling tot stijgende voedingsbestedingen, sterk terug 

De totale voedings- en huishoudbestedingen stegen als gevolg van de voedingsinflatie in de periode juli 2023 tot juni 2024 met 5,6%. In tegenstelling tot deze stijgende voedingsbestedingen daalden de totale particuliere sierteeltbestedingen. In België bedroeg de sierteeltbesteding in de periode juli 2023 tot juni 2024 305 miljoen euro of 26,55 euro per capita. Bijna twee derde hiervan wordt gerealiseerd in Vlaanderen. De sierteeltbestedingen zijn conjunctuurgevoelig en daalden voor de tweede periode op rij. Mede door het slechte weer in de lente van 2024 en de tegenvallende verkoop van buitenplanten viel de sierteeltomzet het voorbije seizoen terug met 17%.