Albert Heijn
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Albert Heijn
Supermarktketen Jan Linders verdwijnt bijna volledig in Nederland. Albert Heijn neemt een vijftigtal winkels over. Jan Linders wordt een franchise-ondernemer van de Nederlandse marktleider.
Albert Heijn Nederland verstevigt met de overname zijn positie in het zuiden van het land gevoelig. Jan Linders heeft 63 winkels die vooral in Limburg en Noord-Brabant gevestigd zijn. Niet alle winkels maken de overstap: het gaat om eeen vijftigtal winkels en een distributiecentrum die in handen komen van Albert Heijn. Jan Linders neemt tegelijk als franchise-ondernemer het beheer van tien supermarkten van Albert Heijn in Gelderland, Limburg en Noord-Brabant over. In een persbericht stelt de Zaanse keten dat de ombouw van de betrokken winkels binnen het jaar voltooid zou moeten zijn, als de concurrentiewaakhond ACM tijdig zijn zegen geeft. Albert Heijn spreekt in een verklaring over een versterking van het winkelaanbod in het zuiden van Nederland. "Daar ben ik heel blij mee, net als de overname van het distributiecentrum", zegt CEO Marit van Egmond. Ze noemt Jan Linders “een servicegerichte supermarkt waar altijd een extra stap voor de klant wordt gezet”.Volgens Jan Linders-CEO Ferry Moolenschot vragen de “verregaande digitalisering en veranderende klantbehoeften” van deze tijd om stevige investeringen die de kleinere supermarktketen niet zelf kon doen. Jan Linders had in Nederland een marktaandeel van ruim 1%. Albert Heijn heeft meer dan een derde van de markt in handen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?