iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Hard discounter TEDi, ook wel bekend als de ‘Duitse Action’, opent dit weekend zijn eerste winkel in ons land. Op termijn mikt de keten op 150 à 200 verkooppunten in België.
De eerste Belgische winkel van de Duitse keten TEDi (Top Euro Discount) opent deze zaterdag zijn deuren in Tongeren, in het T-Forum winkelpark. En daar blijft het niet bij, want voor het eind van dit jaar staan er al twee andere winkelopeningen gepland in Limburg, waaronder een in Lanaken. Dat meldt Het Belang van Limburg. “We willen dit jaar in totaal vier à vijf winkels openen in België”, vertelt Koen Kerremans, regiomanager België bij TEDi, aan de krant. “Vanaf volgend jaar plannen we zo’n twintig nieuwe winkels per jaar, al hangt dat natuurlijk af van hoe vlot de zoektocht naar panden verloopt. We zoeken panden van zo’n 1.000 m² op A-locaties, dus plaatsen waar heel wat activiteit is. Opzet is om op langere termijn in België in totaal 150 à 200 TEDi-winkels te openen.” De discounter sluit niet uit dat, van zodra er meerdere winkels openen, er ook een Belgisch of Frans distributiecentrum (van hieruit zou een deel van de Belgische winkels bevoorraad kunnen worden) bijkomt. In afwachting daarvan zullen de Belgische winkels bevoorraad worden vanuit Aken.
Maar welke artikelen vind je nu precies bij TEDi? Van alles, zo blijkt. Van papierwaren, woondecoratie en snoepgoed tot knutselmateriaal, doe-het-zelf, keukengerief … Met tot 20.000 artikelen in het assortiment verkoopt TEDI een ruim gamma aan alledaagse producten tegen een klein prijsje. “In de winkel van Tongeren, die iets kleiner is dan 1.000 m², zullen er dat zo’n 15.000 zijn”, vervolgt Kerremans in Het Belang van Limburg. “We hebben een vast aanbod, dat elk seizoen wordt uitgebreid met seizoensartikelen. Zo bieden we momenteel allerlei tuin-, barbecue- en waterpretspullen aan.” De discounter heeft ook een eigen huismerk TEDi Black, met bijzonder lage prijzen. Gezien het gelijkaardige concept zal TEDi in ons land waarschijnlijk rechtstreeks concurreren met de Nederlandse low-end retailer Action, zoals ook al het geval is in andere markten waar de twee ketens aanwezig zijn. Koen Kerremans ontkent echter dat hij een identiek assortiment heeft als zijn rivaal. “Ons aanbod komt zo’n 60 à 70 procent overeen met dat van Action, maar er zijn ook spullen die wij exclusief aanbieden”, aldus Kerremans. “Daarnaast overlapt ons aanbod voor een stuk met dat van onder meer Big Bazar of Ava.” In iets minder dan 20 jaar is TEDi uitgegroeid van één enkel verkooppunten in het Duitse Hagen tot een keten van ongeveer 2.900 verkooppunten in 14 landen, voornamelijk in Oost- en Zuid-Europa.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?