Met spotgoedkope producten, spelletjes en hele snelle leveringen heeft de Chinese e-commercereus Temu wereldwijd de markt veroverd. In België wil het met lokale verkopers gaan samenwerken om nog meer voet aan de grond te krijgen en snellere leveringen mogelijk te maken.

Op Temu kan je zowat alles kopen: spotgoedkope kledij, interieurartikelen, elektronica, speelgoed en kantoorbenodigdheden. Verzenden en retourneren is gratis, maar één van de belangrijkste marketingmiddelen die het inzet, zijn spelletjes: je kan gratis producten krijgen als je games speelt. Temu is geen echte webwinkel, maar een platform: het biedt fabrikanten of verkopers ruimte om producten aan te bieden. Consumenten kopen dus niet noodzakelijk van het webplatform, maar van de verkopers. Tot dusver kwamen die vooral uit China, wat niet alleen resulteerde in lage prijzen, maar ook in een langere levertijd, die enkele dagen tot meer dan een week kan bedragen. Aan de openbare omroep VRT meldt Temu Europa nu dat het in België lokale verkopers zal toelaten om meer klanten te trekken en snellere leveringen te kunnen aanbieden. “We zijn verheugd om lokale verkopers te verwelkomen op ons platform in geselecteerde Europese markten. Dit zal niet alleen de productdiversiteit vergroten, maar ook de leveringstijden verkorten en groeikansen creëren voor lokale bedrijven.” Temu zal daarvoor werken met een lokaal magazijn, al is nog niet duidelijk waar in Europa dat er zal komen. De opmars van Temu roept al een tijd vragen op, onder meer omdat de app vergaand controle neemt over gegevens op de smartphone van gebruikers. Ook de kwaliteit van de producten laat soms te wensen over, omdat niet alle verkopers even betrouwbaar zijn. Er zijn ook heel veel vragen over de arbeidsomstandigheden waarin de aangeboden producten gemaakt worden. Een deel van de producten zou van dwangarbeid afkomstig zijn.