- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Tesco werkt aan de lancering van een “discount” winkelketen. Het doel is om het toenemende succes van hard discounters Aldi en Lidl te doorbreken. Dat meldt de Sunday Times.
Volgens de Sunday Times is Tesco, n°1 in de Britse foodretail, bezig met de lancering van een nieuw bedrijf dat rechtstreeks zal concurreren met hard discounters Aldi en Lidl. Het nieuwe bedrijf zal een beperkter gamma aanbieden, maar focust wel op lagere prijzen.
Het bedrijf weigert voorlopig om commentaar te geven. Al maakte het vorige week wel bekend dat het aan nieuwe formats werkt om beter tegemoet te komen aan de verwachtingen van de klant. Volgens anonieme bronnen zou Tesco adviseurs van de Boston Consulting Group hebben ingehuurd om te werken aan een discount winkelketen. Verschillende leveranciers van huismerken zouden al een geheimhoudingsovereenkomst getekend hebben.
Volgens het onderzoeksbureau Kantar Worldpanel, is de verkoop van Tesco met 2,6% gestegen in de afgelopen 12 weken. Goed nieuws dus als je weet dat de vier belangrijkste Britse retailers (Tesco, Sainsbury’s, Asda, Morrisons) vorig jaar een stuk marktaandeel verloren hebben aan hard discounters Aldi en Lidl.
Vandaag heeft Tesco 28% van de Britse markt in handen, Aldi slechts 6,9% en Lidl 5%.Al steeg hun verkoop de afgelopen 12 weken wel met respectievelijk 16,2% en 16,3%.
Volgens The Guardian houdt Tesco ook nog een tweede optie open. Zo wil het bedrijf mogelijk ook een nieuw merk volgens het Costco-concept oprichten. Dat is gelijkaardig aan een concept dat Tesco momenteel al heeft in Thailand.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?