Temu
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Temu
Onvoldoende traceerbaarheid en beveiliging, ’dark patterns’... Testaankoop, het BEUC en 16 andere consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend tegen de Chinese marktplaats Temu wegens het overtreden van de nieuwe Europese regelgeving inzake digitale diensten (DSA), zo maakte de Belgische organisatie donderdag bekend.
"Na analyse van de naleving door Temu van zijn verplichtingen onder de DSA, hebben Testaankoop, zijn Europese koepelorganisatie – het BEUC - en 16 consumentenorganisaties bij de Europese en nationale autoriteiten een klacht ingediend tegen het Chinese platform", kondigde de Belgische organisatie aan in een persbericht dat donderdag werd gepubliceerd. De Digital Services Act (DSA), die op 17 februari van kracht werd, is bedoeld om de online omgeving veiliger, eerlijker en transparanter te maken. "De Digital Services Act gaat niet alleen over haatdragend discours, desinformatie en cyberpesten. Hij is ook bedoeld om ervoor te zorgen dat illegale of gevaarlijke producten die via e-commerceplatformen in de EU worden verkocht, uit de handel worden genomen. Over dit aspect valt niet te onderhandelen door wie op de interne markt van de EU wil opereren", aldus Thierry Breton, Europees commissaris voor de interne markt. Tot de andere bepalingen van deze wetgeving, waaraan onder andere het Chinese platform Temu nu onderworpen is, behoren de bescherming van minderjarigen, informatie over de getoonde advertenties en een verbod op advertenties die gericht zijn op een gebruikerscategorie die op basis van gevoelige gegevens werd verkregen.
De belangrijkste kritiek van Testaankoop en andere consumentenorganisaties aan het adres van Temu is een "gebrek aan voldoende traceerbaarheid van de verkopers die op de site verkopen en het gebruik van ‘dark patterns’", naast de bezorgdheid over de veiligheid van de producten die op het platform worden verkocht. "Temu geeft vaak geen cruciale informatie over de verkoper van de producten en kan daarom niet aangeven of het product voldoet aan de EU-eisen voor productveiligheid", betreurt Julie Frère, woordvoerder van Testaankoop. "Het platform maakt ook gebruik van ‘dark patterns’. Dat zijn manipulatieve praktijken, bedoeld om consumenten aan te moedigen meer te kopen of te betalen. Mensen die bijvoorbeeld op een product klikken, krijgen niet alleen dat product aangeboden, maar ook een aantal andere, duurdere producten die niet aan hun zoekcriteria voldoen." Tot slot bekritiseren de organisaties Temu ook omdat de onderneming onvoldoende informatie geeft over haar aanbevelingssystemen en over hoe de verschillende criteria die ze gebruikt die ertoe leiden dat bepaalde producten worden voorgesteld.
Na iets meer dan een jaar activiteit in Europa, heeft Temu al meer dan 75 miljoen maandelijkse gebruikers. De ingrediënten van dat succes zijn een zeer breed assortiment, onklopbare prijzen, directe verkoop tussen Chinese fabrikanten en gebruikers (dropshipping), gratis levering en ‘gamification’ om klanten te binden. Het succes van het e-commerce platform wordt echter ontsierd door een aantal controverses, waaronder de desastreuze ecologische impact van het bedrijfsmodel, de verkoop van namaakgoederen, datalekken en zelfs mensenrechtenschendingen in China ...
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?