Les Mousquetaires
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Les Mousquetaires
Intermarché zal niet onderhandelen met melkproducenten in Frankrijk tenzij ze vooraf een akkoord hebben bereikt met zuivelproducenten. Dit is de waarschuwing die de voorzitter van Les Mousquetaires op 12 november op zijn Linkedin account plaatste.
Het bericht is des te krachtiger omdat het via een ongebruikelijk openbaar kanaal is verstuurd. Het was op zijn Linkedin account dat de voorzitter van de internationale groep Intermarché deze waarschuwing aan het adres van Franse zuivelfabrikanten plaatste: “Geen commerciële onderhandelingen totdat er een akkoord is bereikt met uw melkveehouders. Soms, als er niets beweegt, moet je dingen forceren. Thierry”, een boodschap die hij ook verduidelijkt in een ander document: ”Dit jaar (opnieuw!) begrijp ik dat sommige zuivelfabrikanten druk uitoefenen op de producenten. David tegen Goliath... Maar dit jaar hebben we bij Intermarché besloten om daar een einde aan te maken! Want eerlijk gezegd, discussiëren over productprijzen met producenten terwijl de producenten - die 365 dagen per jaar zo hard werken - geen idee hebben wat ze betaald krijgen? Dat is onzin! Een onzin waar we een einde aan hebben gemaakt. Aan al die kopers voor wie het einde van het jaar traditioneel een drukke tijd is, ik weet dat deze beslissing jullie dagelijks leven een beetje ingewikkelder zal maken. Maar we moeten het doen en ik weet dat ik op jullie kan rekenen. We hebben het hier over onze voedselsoevereiniteit." Thierry Cotillard pleit al lang voor een tweefasige prijsstructuur. De eerste fase, die van upstream prijsonderhandelingen tussen boeren en fabrikanten, zou vooraf moeten gaan aan onderhandelingen met distributeurs. Aangezien de handelsbesprekingen in Frankrijk op 1 december beginnen, is de CEO van de Groupement er duidelijk op gebrand om druk uit te oefenen op fabrikanten en te voorkomen dat supermarkten het doelwit worden van de ontevredenheid van landbouwproducenten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?