- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#2 Hoewel sommige categorieën binnen de foodretail mooie resultaten optekenen, geldt dat niet voor beauty- en healthcareproducten. Volgens de laatste Nielsen-cijfers (afgesloten op 14 juli) heeft de personal care categorie het afgelopen jaar zijn verkoopvolumes zien zakken met 2,8%. Ontdek onze analyse in de komende dagen. Dit keer is het de beurt aan thuiskleuren.
“Kleuren is de categorie waar we de grootste groei hebben gezien, vooral met de sluiting van kappers”, zegt Nadia Goessens (Henkel). Voor klanten die hun gekleurde lokken wilden onderhouden, was er geen andere mogelijkheid dan te kiezen voor 'home made'. “Wat we zien is dat mensen die het thuis nog nooit hebben aangedurfd om hun haar te kleuren, hebben ingezien dat het niet zo ingewikkeld is en dat het minder kost. Terwijl je bij de kapper ongeveer 80 euro moet neertellen, bieden wij producten aan die rond de 6 euro kosten”, zegt Cécile Blaimont (Di). “Ik denk dat sommige mensen volledig zullen kiezen voor het thuiskleuren, of toch in 1 op de 2 gevallen, afwisselend met de kapper”, voegt ze eraan toe. Deze nieuwe norm zal in de komende weken en maanden waarschijnlijk nog meer doordringen in de gewoontes van de consument. Zeker nu een nieuwe lockdown mogelijk op tafel ligt bij de regering.
Hebt u het vorige artikel uit onze mini-serie over de categorie 'personal care' gemist?
Dit artikel komt uit de september editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?