In 2020 steeg het thuisverbruik van kaas met 12% tot 12,9kg als gevolg van de coronacrisis. Ook in de eerste helft van 2021 bleef het thuisverbruik hoger uitkomen dan voor de coronacrisis, maar er is wel een lichte daling in dat meervolume tegenover het begin van de crisis. Dat blijkt uit cijfers van VLAM.
Voor de cijfers over de verkoop van kaas gingen we te raden bij VLAM. Het thuisverbruik van kaas schommelde de voorbije jaren in België tussen de 11 en 12 kg per capita. In 2020 steeg dit thuisverbruik onder invloed van de coronapandemie met 12% tot 12,9 kg per capita. Ook in de eerste helft van 2021 bleef het thuisverbruik van kaas hoger uitkomen dan voor de coronacrisis, maar er is wel een lichte daling in dat meervolume tegenover het begin van de crisis. Bijna alle Belgische gezinnen (99,8%) kopen kaas en ze doen dit gemiddeld 45 keer per jaar. Binnen het kaasassortiment blijven harde kazen de belangrijkste categorie met een volumeaandeel van 52%. Tijdens de coronacrisis wonnen de zachte kazen wel marktaandeel en ze komen nu uit op 21% volumeaandeel. De halfharde kazen nemen 8% van het volume in. Qua distributiekanalen blijven hypermarkten en grotere supermarkten de belangrijkste speler met een volumeaandeel van 44%, maar hard discount (Aldi en Lidl) boekte de laatste jaren terreinwinst tot een aandeel van 34%.
En hoe deden de Belgische kazen het? In 2020 kocht 85% van de Belgische gezinnen Belgische kaas en ze deden dit gemiddeld 11 keer per jaar. Samen goed voor een thuisverbruik van 1,55 kg per capita, waarmee Belgische kazen een volumeaandeel hebben van 15%. Specifiek in Vlaanderen loopt dit op tot 17% en in besteding tot 20% in België en 23% specifiek in Vlaanderen. Ook in de eerste helft van 2021 kwam het volumeaandeel van Belgische kazen in België uit op 15%. Belgische kazen staan vooral sterk bij halfharde kazen: meer dan de helft (52%) van de gekochte halfharde kazen is van Belgische herkomst. Bij harde kazen bedraagt dit volumeaandeel van Belgische kazen 13% en bij zachte kazen 3%. Belgische kazen hebben het grootste volumeaandeel binnen de speciaalzaken. Hier is 44% van het verkochte kaasvolume van Belgische makelij. Hard discount verkoopt in verhouding het minst Belgische kazen: 9% van hun kaasvolume is Belgisch.
Een opmerking daarbij: de term ‘kazen van bij ons’ is goed ingeburgerd bij de Vlaming, met een logobekendheid van 82%, merkt VLAM op: “Belgische kazen positioneren zich mooi tussen de alledaagse Nederlandse kazen en de veelzijdige Franse kazen. De Vlaming weet immers dat er ook binnen Belgische kazen een groot en divers aanbod is aan kwaliteitsvolle en karaktervolle kazen, die passen bij een gezellige sfeer. De Vlaming schat de Franse kazen nog wel variatierijker in, maar Belgische kazen scoren dan weer beter op de kenmerken kleinschalig, authentiek én karaktervol.”
Wim De Mont
Gondola Magazine
Dit artikel komt uit de oktober editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!