- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Is er een rayon in de supermarkt die niét ontsnapt aan de impact van de pandemie? Toiletproducten alvast niet: door de crisis doen ze het beter dan ooit. “Dat is meer door de omstandigheden dan door de strategie van bepaalde merken.”
Het is een speciaal jaar voor fabrikanten van toiletproducten. Sinds begin maart de grootste gezondheidscrisis in meer dan een eeuw tijd losbarstte, doen alle mogelijke hygiëne gerelateerde producten het goed. In maart was er het befaamde hamstereffect: mensen sloegen bij het begin van de eerste lockdown massaal toiletpapier in, ook al werd ze vriendelijk op het hart gedrukt om dat niet te doen. Etienne Cluysen, commercieel directeur bij toiletpapierproducent Renova Benelux: “Het ordewoord tijdens de lockdown is beschikbaarheid. Klanten willen het gevoel hebben dat ze thuis een stock hebben waar ze kunnen op terugvallen. Daarbij moet gezegd dat prijs voor veel mensen een minder belangrijke rol speelde. De markt heeft vooral een groei in waarde gekend, veel meer dan een groei in volume, onder meer doordat er een promotiestop was tijdens de lockdown. Er is ook een terugval geweest, omdat mensen een voorraad opgeslagen hadden en dus geen nieuwe producten nodig hadden, maar die situatie heeft zich intussen hersteld. Het is heel moeilijk en wellicht ook voorbarig om nu al conclusies te trekken over de blijvende impact van de crisis op de categorie. Het is afwachten.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?