- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co versterkt zich met twee topfiguren uit de Europese retail: voormalig Lidl-topman Jesper Højer en Christelle Le Hir, voormalige CEO van de Franse versmarktketen Grand Frais. Tom&Co zet daarmee de ambitie kracht bij om Europees marktleider te worden.
Twee zwaargewichten uit de Europese retail vervoegen de raad van bestuur van Tom&Co. De eerste is Jesper Højer, die met onmiddellijke ingang voorzitter van de raad van bestuur wordt. Hojer is een bekende figuur in de Belgische en Europese retail: hij was tussen 2017 en 2019 CEO van Lidl International, daarvoor was hij general manager bij Lidl Belgium. Hij werkte in totaal tien jaar voor Lidl en werkt vandaag als voorzitter van de raad van bestuur van marktplaats Everli en The Meatless Farm, een producent van vleesvervangers. Hij zetelt ook in de raad van bestuur van Ontex, producent van artikelen voor persoonlijke hygiëne, en de Deense online supermarkt Nemlig. Naast Højer komt ook Christelle Le Hir aan boord bij Tom & Co. Ook zij heeft mooie adelbrieven: zij was tussen 2009 en 2021 CEO van de Franse keten van versmarkten Grand Frais en is sinds april van dit jaar voorzitter van bioketen La Vie Claire. Haar aanstelling kwam er op een moment dat de biomarkt in Frankrijk een terugval kent. Voorheen werkte Le Hir bij AB InBev en Mondelez. Haar knowhow van de Franse retailmarkt is belangrijk omdat Tom&Co bij onze zuiderburen steeds meer voet aan de grond krijgt en daar verder wil uitbreiden.
Thierry Le Grelle, Lionel Desclée en Philippe Descamps, eigenaar van de keten, maakten eerder al duidelijk dat ze ambitieus zijn: Tom&Co wil Europese marktleider worden in de sector van de dierenspeciaalzaken. Vandaag heeft de retailer 190 winkels, waarvan 132 in België, 2 in Luxemburg en 56 in Frankrijk. Dat is nog altijd een pak minder dan Maxi Zoo, onderdeel van de Duitse groep Fressnapf, dat meer dan 2.000 winkels in 11 landen heeft. In mei van dit jaar nam de familie de Spoelberch via investeringsmaatschappij Verlinvest de helft van de aandelen van Tom&Co over. Die overname zette toen ook al de Europese ambities van het bedrijf kracht bij.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?