- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Dat schoenenwinkel Torfs verplicht tijdelijk zijn winkels moest sluiten door de coronacrisis, heeft een aanzienlijke impact gehad op de omzet. Het bedrijf boekte een verlies van maar liefst 22 miljoen euro.
Van half maart tot half mei moest Torfs tijdelijk zijn winkels sluiten door de coronacrisis. Een maatregel die een aanzienlijke impact heeft gehad op de omzet. Zo maakte het bedrijf vandaag bekend dat de omzet met maar liefst 22 miljoen euro is gedaald. Online deed de winkel het daarentegen wel goed: de omzet groeide van 17 naar 30%. Ter herinnering: in 2019 zag Torfs zijn omzet met 3% stijgen, van 145,6 naar 150 miljoen euro. Daarbij was de online verkoop goed voor 17% van dit totaal.
Ook de nettowinst zakt weg tot 136.000 euro, tegenover 2,3 miljoen euro een jaar eerder. Een daling die vooral te wijten is aan hogere kosten, waarvan 1,8 miljoen euro voor de transformatie van winkels, zegt CEO Wouter Torfs in een persbericht.
2019 was voor de keten een overgangsjaar waarin 19 vestigingen werden gerenoveerd. Een investering van 12 miljoen euro, grotendeels zelf gefinancierd, was daarvoor nodig. "2020 wordt een zeer moeilijk jaar", zegt het bedrijf, dat onlangs het ontslag van 24 werknemers aankondigde.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?