In de familie van de verse pizza’s is er ook vraag naar de traiteurpizza, die sinds kort in de supermarkten ligt. Hoewel hij zich logischerwijs in een hoge prijsklasse bevindt, lijkt dit type product populair te zijn bij de retailketens.

Om maar een voorbeeld te noemen: Colruyt Laagste Prijzen, dat sinds 2020 in maar liefst 100 winkels bereide traiteurpizza’s verkoopt in de slagerijafdeling. “Die zijn een echt succes, want we hebben een volumestijging van 257% gezien, wat het idee van Colruyt om dat aanbod uit te breiden van 100 winkels naar het hele Colruyt-netwerk alleen maar versterkt”, benadrukt woordvoerster Nathalie Roisin voor Colruyt Group. Hoewel het bedrijf toegeeft dat het volume van de traiteurpizza’s nog steeds vijf keer lager ligt dan dat van de verse pizza’s, moedigen de goede vooruitzichten Colruyt aan om vanaf september met nieuwe referenties te komen. In dezelfde logica test ook Lidl sinds enkele weken een premium verse pizza uit, met als strategie de integratie ervan in zijn aanbod. Bij Carrefour zijn de pizza’s van Mamma Roma al zo’n vier à vijf jaar aanwezig in de traiteurafdeling. “Tijdens die periode hebben we een groei met dubbele cijfers gerealiseerd en we hebben 2022 afgesloten met een groei van 25%”, vernemen we van Juan Hustinx, sales and marketing director bij Mamma Roma, waarvan de pizza’s ook aanwezig zijn bij Spar (Spar Lambrechts en Retail Partners Colruyt Group) en bij Mestdagh, waarvan de winkels geleidelijk overgaan naar Intermarché. Gezien de populariteit van zijn aanbod heeft Mamma Roma werken aangevat om zijn productiecapaciteit te verdrievoudigen (de productiesite bevindt zich in Gembloux), met de bedoeling zich verder te ontwikkelen in België, Frankrijk en Zwitserland.

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de maart editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine