- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De tweedehandsmarkt groeide vorig jaar maar liefst 25 keer sneller dan de klassieke retail. Een indrukwekkend cijfer, dat als geen ander het belang van tweedehands in de verf zet. Hoe ziet de markt er uit in ons land? Gondola en bpost vlooiden het uit.
bpost en Gondola Academy voerden een online enquête uit bij 1.444 Belgen rond hun aankoopgedrag van tweedehands producten. Daaruit blijkt dat ruim twee derden van de ondervraagden (68,8%) aangaf in het afgelopen jaar iets tweedehands gekocht te hebben. Van degenen die géén tweedehands aankopen deden het voorbije jaar is er een aanzienlijk deel dat dat wél deed in het verleden. In de leeftijdsgroepen onder 24 jaar en 24-35 jaar wordt veruit het meest tweedehands gekocht: respectievelijk 73,8% en 79,9%. En er zijn twee types consumenten die het meest tweedehands kopen: ten eerste is er de ‘sustainable shopper’ (77,2%), die duurzaamheid belangrijk vindt, en ten tweede de ‘bargain hunter (76,3%), die vooral naar prijs kijkt als hij koopt.
De volgende vraag: welke producten kopen consumenten het liefst tweedehands? Absolute toppers zijn boeken, dvd’s en cd’s (24,4%), baby- en kinderspullen (23,2%), speelgoed (22,8%) en kledij (19,9%). Belangrijke conclusie: er is niet één categorie die een kwart van de bevolking kan bereiken. Het is niet omdat consumenten in één categorie tweedehands kopen dat ze dat ook in een andere doen. Er is ook een verschil tussen mannen en vrouwen: de eersten kopen eerder boeken, dvd’s en elektronica, de tweeden baby- en kinderspullen en interieurspullen. Bij de vraag ‘welke tweedehands producten bent u van plan te kopen?’ komt het antwoord in grote lijnen overeen met wat er het voorbije jaar gekocht werd.
Het succes van tweedehands komt niet uit de lucht vallen. De Vlaamse regering streeft naar een volledig circulaire economie om beter in de behoeften aan grondstoffen te kunnen voorzien en de ecologische voetafdruk te verkleinen, staat in het Vlaamse regeerakkoord. Meer dan 60 procent van de broeikasgasuitstoot komt door ontginning, productie, transport en consumptie van grondstoffen, producten, voedsel en bouwmaterialen, en de verwerking van afval die daaruit ontstaat. Hergebruik helpt die uitstoot te beteugelen, nog meer dan recyclage omdat de producten niet worden verwerkt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?