- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het merk Uncle Ben’s, bekend van onder meer rijst en sauzen, verdwijnt. De Amerikaanse fabrikant Mars schrapt het logo van Uncle Ben’s, een oudere zwarte man, en verandert de naam in Ben’s Original. Vanaf volgend jaar is het nieuwe merk in de winkels te vinden.
Levensmiddelenfabrikant Mars verandert de naam en het logo van Uncle Ben's omdat het door sommigen als racistisch wordt ervaren. ‘Uncle’ was een bijnaam voor oudere mannelijke slaven of bedienden in het zuiden van de Verenigde Staten. De merknaam stamt van 1943, de zwarte man in het logo kwam er drie jaar later bij. Fiona Dawson van Mars: "We hebben geluisterd naar onze partners en onze klanten en het is vandaag heet moment om belangrijke veranderingen door te voeren. Wanneer je verandert, kan je niet iedereen blij maken. Maar het gaat er om je juiste te doen, niet het makkelijkste."
Meer en meer bedrijven reageren in het licht van Black Lives Matter en de antiracismebeweging op gevoeligheden rond racistische uitingen. Zo verdween eerder al het pannenkoekenmerk Aunt Jemima, van wie de naam en het logo controversieel zijn. Quaker Foods, dat onderdeel is van PepsiCo, schrapte het merk. Unilever veranderde dan weer de naam van een witmakende gezichtscrème Fair & Lovely in India, omdat die naam impliceerde dat een lichte (“fair”) huid mooier (“lovely”) is.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?