- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De CEO van Unilever, Paul Polman, voorziet een moeilijk jaar met veel uitdagingen. De wereldwijde nummer twee van goederen voor grootverbruik verwacht namelijk een verslapping van de vraag in Europa, de Verenigde Staten en de opkomende landen. Hoewel de verkopen van de groep in de opkomende markten het afgelopen jaar nog 11,5% zijn gegroeid, vertoonden ze in het laatste kwartaal een lichte daling. "We verwachten dat het macro-economische klimaat in 2012 lastig blijft en dat de belemmeringen die worden opgeworpen door de grondstofkosten zullen aanhouden, hoewel in mindere mate dan in 2011", aldus topman Polman in een toelichting. Zowel in Europa als in de Verenigde Staten heeft Unilever het laatste kwartaal het hoofd geboden aan bezuinigingen en een nulgroei. Unilever heeft desondanks de crisis doorstaan, waarbij de grootste groei werd waargenomen in de grootverbruik groepen.
De groep heeft een omzet gehaald van 46,5 miljard euro, ofwel +5%, waarmee de nettowinst stabiel bleef op 4,25 miljard euro. Deze groei is voornamelijk toe te schrijven aan hogere prijzen (+4,8%) en volumegroei (+1,6%). Unilever heeft de verkoop van deodorants versneld, met een marktaandeel van 40% dat vooral te danken is aan een wereldwijde introductie van Dove voor mannen en de herlancering van Rexona. De groep heeft ook +8,1% vooruitgang geboekt in de huishoudelijke verzorging en belooft zijn positie in de thee (Lipton) te zullen verbeteren. De analisten gaan nu uit van een groei voor Unilever van ongeveer 5% in 2012.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?