- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
FMCG-reus Unilever heeft een rechtszaak aangespannen tegen Hampton Creek, een start-up die mee gefinancierd wordt door Bill Gates (Microsoft). Waarom? De mayonaise die Hampton Creek onder de naam Just Mayo produceert, voldoet volgens Unilever niet aan de voorwaarden van echte mayonaise.
Hampton Creek vervangt het eigeel in zijn mayonaise door ‘kunstei’, een mengeling van zonnebloemextracten, koolzaad en kikkererwten. Daarmee positioneert Just Mayo zich als een gezonder alternatief voor mayonaise. Met succes, want het product ligt drie jaar na de oprichting van het bedrijf al in de rekken bij o.a. Walmart. Unilever, dat met Hellman’s het grootste mayonaisemerk ter wereld heeft, reageert nu op dat succes en valt de nieuwe concurrent frontaal aan.
Volgens Unilever is Just Mayo immers helemaal geen echte mayonaise, want die moet minstens 5% ei bevatten. Dat Just Mayo ook nog eens een ei op de verpakking zet, is Unilever al helemaal een doorn in het oog.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?