- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Unilever neemt De Vegetarische Slager over. Dat maakte het bedrijf zopas bekend. Unilever speelt dankzij deze acquisitie niet alleen in op de stijgende vraag naar meer plantaardige voeding, maar zet ook een belangrijke stap bij de uitbreiding van zijn eigen vegetarische portfolio.
De Vegetarische Slager, dat in 2007 werd opgericht door Jaap Korteweg, wordt overgenomen door Unilever. Hoeveel die laatste daarvoor neertelde is nog niet bekend. Concreet neemt Unilever de fabriek in Breda, de marketing & sales organisatie in Utrecht en het restaurant in Den Haag over. Bij De Vegetarische Slager werken 90 mensen die allemaal in dienst blijven. Volgens het bedrijf zou de acquisitie trouwens nog voor het eind van dit jaar afgerond moeten zijn.
In de loop der jaren groeide De Vegetarische Slager uit tot een vaste waarde binnen de plantaardige voedingswereld. Zo bezit het bedrijf inmiddels meer dan 4.000 verkooppunten in 17 landen. Volgens Jaap Korteweg ligt de overname in lijn met de groeiambitie van het bedrijf om ‘de grootste slager ter wereld te worden en hiermee de bio-industrie overbodig te maken”. De acquisitie komt met andere woorden precies op het juiste moment. “We willen de volgende stap nemen, wereldwijd gaan. Onze missie is om plantaardig vlees de standaard te maken. Het is geweldig dat deze ambities met Unilever in een stroomversnelling komen”, verduidelijkt Jaap Korteweg, terwijl hij benadrukt dat het internationale netwerk van Unilever in 190 landen veel opportuniteiten biedt.
De overname is bovendien ook een goede zaak voor Unilever dat een volgende stap zet bij de uitbreiding van zijn vegetarische portfolio. Op dit moment heeft het bedrijf in Europa immers zo’n 700 producten met het vegetarische keurmerk in zijn bezit. In Nederland zijn dit producten van onder meer de merken Unox, Knorr, Hellmann’s, Conimex en Ben & Jerry’s.
”Wij zien dat onze ‘brands with a purpose’ harder groeien, beter aansluiten bij wat consumenten willen en zorgen voor maatschappelijke impact. De Vegetarische Slager heeft een duidelijke missie, veel trouwe ambassadeurs en een sterke positie in de markt en op social media. Met deze samenwerking laten we het merk De Vegetarische Slager en zijn missie wereldwijd groeien en versnellen we tevens onze strategische koers richting meer plantaardig eten”, verduidelijkt Nitin Paranjpe, President Foods & Refreshment bij Unilever.
Unilever en De Vegetarische Slager werken al sinds 2016 samen. Ze brachten toen de ‘Vegetarische Gehacktballetjes in pinda- en tomatensaus’ in co-branding onder het merk Unox op de markt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?