“Wij stoppen. Bedankt voor alle jaren.” Met die shockerende boodschap uit de nieuwe 'Winkelhier'-campagne van Unizo wil de organisatie consumenten aanzetten om meer Belgisch te kopen, en dat zowel online als offline. Op die manier wil het voorkomen dat Belgische winkeliers verder over de kop gaan en dat maar liefst 8 miljard euro op jaarbasis naar het buitenland verdwijnt. 

Op steeds meer plaatsen houden handelaars het voor bekeken en neemt de leegstand toe. Om daar iets aan te doen pakte zelfstandigenorganisatie Unizo uit met een wel erg opvallende campagne. Klanten die gisteren voorbij La Bottega in Hasselt, Slagerij Rondou in Leuven, Bakkerij Goossens in Antwerpen, Paard Van Troje in Gent en Brooklyn in Kortrijk liepen, zagen namelijk de niet-mis te verstane boodschap: “Wij stoppen. Bedankt voor alle jaren”, in de etalage prijken. Een shockerende boodschap die zijn effect duidelijk niet gemist heeft.

"Door tijdens de ochtend van 12 juni op de uitstalramen van net die winkels een sticker aan te brengen met de boodschap 'Wij stoppen. Bedankt voor alle jaren.', willen we een schokeffect teweegbrengen bij de voorbijwandelende consumenten, dat we volop versterken via diverse kanalen, voornamelijk sociale media", verduidelijkt Mien Gillis, Unizo-retailexpert en coördinator van de Winkelhier-actie. "We willen de mogelijke gevolgen van het verdwijnen van onze winkelhiers zo tastbaar mogelijk maken, door een gevoelige snaar te raken. Mensen gaan zo opnieuw beseffen dat de aanwezigheid van deze winkels en al wat ze aan de gemeenschap bijdragen, lang niet zo vanzelfsprekend is als ze denken.” Al stelde de organisatie klanten na enkele uren weer gerust door een paar uur later een nieuwe sticker in de etalage te plakken met de boodschap "Wij stoppen nog lang niet. Bedankt voor alle jaren dat jij al winkelhiert. Koop bewust bij ondernemers van hier'.

Het gebrek aan besef is volgens Unizo echter wel een van de belangrijkste problemen waarom handelaars het vandaag zo moeilijk hebben. "Wat we als consumenten - en dat zijn we tenslotte allemaal - te weinig beseffen, is dat we zelf mee de oorzaak zijn van die evolutie", benadrukt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo. "Niet het feit dat we meer online kopen is op zich het probleem. Wel het gemak waarmee we dat op grote schaal in het buitenland doen. Zonder dat we er bij stilstaan, verdwijnt dat geld de grens over, om niet meer terug te keren naar onze economie. Zo ondergraven we uiteindelijk onze eigen welvaart. Je kan immers niet verwachten dat die leuke winkel om de hoek blijft bestaan, als je er zelf steeds vaker wegblijft en er nauwelijks nog iets koopt.”

Oproep 

Naast deze vijf voorbeeldwinkels roept Unizo alle zelfstandige ondernemers op om waardige 'Winkelhier'-ambassadeurs te worden en de campagne mee uit te dragen, in hun communicatie én in de praktijk. Daarnaast roept de organisatie beleidsmakers op om omstandigheden te creëren waarin Belgische  ondernemers op een rendabele en concurrentiële manier het beste van zichzelf kunnen geven, maar benadrukt het ook dat winkeliers zelfs natuurlijk ook moeten blijven investeren in hun aantrekkingskracht. 

8 miljard euro verdwijnt naar het buitenland

Dat Unizo nu uitpakt met deze campagne, gebeurt niet zomaar. Meer dan 50% van de aankopen die de Belg online doet, gebeurt in het buitenland. 69% van de Belgen deden vorig jaar minstens één aankoop in het buitenland, tegenover gemiddeld 49% in de eurozone, aldus cijfers van Eurostat en de FOD Economie. Op jaarbasis verdwijnt op die manier maar liefst 8 miljard euro naar het buitenland, waarvan 5,5 miljard via webshops en de overige 2,5 miljard via fysieke grensaankopen.

Duizenden extra jobs voor slechts 100 euro per gezin

Volgens eigen Unizo-berekeningen, op basis van Eurostat-cijfers, kunnen de Belgische gezinnen samen 1.785 extra jobs in de nationale retail creëren door per jaar 100 euro extra aan te kopen in Belgische in plaats van buitenlandse winkels. Besteden ze elke maand 100 euro extra in eigen land, dan kunnen daarmee maar liefst 21.420 extra jobs worden gecreëerd (+8,4% tegenover de huidige 255.000 jobs). Met 2 euro extra besteding in Belgische winkels, per gezin, per dag, kunnen in een jaar 13.035 extra jobs worden gecreëerd.

"Alleen al met deze tewerkstellingscijfers tonen we aan hoe groot het terugverdieneffect is voor zowel de betrokken winkels als voor de totale gemeenschap wanneer we bewuster in eigen land consumeren, zonder daarom in totaal meer geld te besteden. België is een open economie met een ruime blik op Europa en de wereld. We verwachten dan ook helemaal niet dat iedereen altijd alles in eigen land koopt. Dat hoeft niet en is ook niet realistisch. Maar als we ons al bewuster worden van het belang van binnenlandse aankopen en daar ook meer dan vandaag naar handelen, zullen we daar allemaal de vruchten van plukken", besluit Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo.