- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Minister voor Economie en Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (SP.A) onderzoekt maatregelen om de benaming "Belgische chocolade" te laten beschermen tegen misbruik.
Want "het oneigenlijk of ongerechtvaardigd gebruik van de benaming 'Belgische chocolade' [kan] aanzienlijke schade toebrengen aan het imago van dit product en aan de concurrentiepositie van de chocoladeproducenten", aldus de minister. Hoe de chocolade zou beschermd worden is nog niet duidelijk. Verschillende pistes worden onderocht, “waaronder maatregelen met betrekking tot oorsprongsbepalingen, de bescherming via geografische aanduidingen en collectieve merken”. Vande Lanotte bekijkt ook de mogelijkheden van de Europese regelgeving inzake de geografische aanduiding van levensmiddelen. De chocoladesector is een belangrijke pijler van de Belgische voedingsindustrie. Al meer dan tien jaar stijgt de omzet en uitvoer van de sector, tot respectievelijk 4,3 miljard euro en 2,4 miljard. Bovendien worden 6.400 mensen tewerkgesteld in de sector.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?