HelloFresh heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een winst (ebitda) van 146,4 miljoen euro geboekt, meer dan de meeste analisten verwachtten. Het cijfer is te danken aan de focus van het bedrijf op kant-en-klare maaltijden en vaste ‘high value’ klanten. 

HelloFresh kent een voorzichtige omzetgroei (0,9%) in vergelijking met een jaar geleden. Die is te danken aan de grotere waarde (+4,7%) van de bestellingen die het bedrijf binnenkreeg. Nochtans daalde het aantal bestellingen en bezorgde maaltijden. Het bedrijf bezorgde bijna 244 miljoen maaltijden, een daling met 3,9%. Het aantal bestellingen daalde met 3,6% tot 28,9 miljoen maar de gemiddelde waarde per bestelling steeg wel met 5,6% naar 67,10 euro per bestelling. “Hoewel we minder nieuwe klanten zagen, toonden de bestaande klanten zich robuust met een toenemende groei van het aantal orders”, meldt het bedrijf. Het is het twaalfde kwartaal op rij waarin de bestelwaarde stijgt. HelloFresh richt zich vandaag bewust op ‘high value customers’, die grote bestellingen plaatsen. Achter de lichte omzetstijging zit een groot verschil tussen kant-en-klare maaltijden enerzijds en maaltijdboxen anderzijds. De omzet van de kant-en-klare maaltijden groeide met 45,2% bij gelijkblijvende valuta tot € 519 miljoen. De omzet van maaltijdpakketten daalde bij constante valuta met 9,9% tot € 1,41 miljard euro. HelloFresh herhaalt de prognose voor het hele jaar en gaat nog altijd uit van een omzetexpansie tussen 2% en 8% (tegen constante wisselkoersen).